Search icon

Zoom fatigue – na czym polega zmęczenie Zoomem? Jak sobie z nim radzić?

11.04.2022 |
| Clock Przeczytasz w 4 Minuty
Zoom fatigue – na czym polega zmęczenie Zoomem? Jak sobie z nim radzić?
Przeczytasz w 4 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Czy kiedykolwiek, po wylogowaniu się z ostatniego tego dnia wirtualnego spotkania, pojawiło się u Ciebie poczucie kompletnego wyczerpania? Jeśli tak, to wiedz, że nie jesteś w tym osamotniony. Wiele osób aktualnie odczuwa zmęczenie wideorozmowami, czyli innymi słowy Zoom Fatigue. Objawy, przyczyny oraz sposoby, w jaki sposób poradzić sobie z tym syndromem znajdziesz poniżej.

Zoom Fatigue – co to jest?

Każdego z nas dopada znużenie po długich godzinach pracy i spędzania zbyt długiego czasu przed komputerem, jednak nie o to tylko chodzi w Zoom Fatigue.

Definicja tego syndromu jasno przedstawia, iż jest to nie tylko zmęczenie, ale także zmartwienie lub nawet wypalenie związane z nadużywaniem wirtualnych platform komunikacji, szczególnie do uczestnictwa w wideokonferencjach.

syndrom zoom fatigue

Nazwa pochodzi od bardzo popularnej platformy Zoom, jednak odnosi się do wszystkich innych, czyli Google Meet, Microsoft Teams, Skype itd. Termin ten zyskał na popularności podczas pandemii COVID-19, która, w bardzo krótkim czasie, zmusiła ludzi do pracy, nauki oraz utrzymywania kontaktów z rodziną i znajomymi na odległość.

Jakie są przyczyny Zoom Fatigue?

Spotkania firmowe podczas pandemii stały się zbyt ryzykowne i przeniesiono je do sieci, w formie wideokonferencji. Z uwagi na to, że niełatwo było niektórym branżom zarządzać właściwie personelem, który nigdy nie był na home office, w firmach tych zaczęto organizować więcej spotkań pracowniczych, niż miało to miejsce wcześniej.

Przyczyny Zoom Fatigue zostały opisane w ubiegłym roku przez zespół prof. Jeremiego Bailensona, pochodzący z Stanford Virtual Human Interaction Lab. Wedle wyników eksperymentów można wyróżnić 4 przyczyny zmęczenia wideokonferencjami.

przyczyny zmęczenia wideorozmowami

4 przyczyny zmęczenia widoerozmowami

  • Zaburzona odległość między rozmówcami – uczestnik spotkania musi cały czas patrzeć na twarze innych, co jest nienaturalne, stresujące i pozbawia go pewnego poczucia swobody. Podczas zwyczajnej rozmowy nasze oczy błądzą po otoczeniu i co jakiś czas tylko zatrzymują się na drugiej osobie. Jeśli chodzi o spotkania na Zoomie, istnieje pewnego rodzaju presja, by wpatrywać się w rozmówcę cały czas. Mózg taką sytuację interpretuje jako zagrożenie – z pewnością kilka godzin wideokonferencji w “strachu” może spowodować duże zmęczenie.
  • Ciągły podgląd swojego wyglądu oraz gestów – na platformach przeznaczonych do organizacji spotkań online ma się możliwość podglądu swojego obrazu. Jest to stresujące, w końcu normalnie w ciągu dnia nikt nie patrzy na swoją mimikę, gdy rozmawia z innymi. Naukowcy ponadto twierdzą, iż obserwując swoją twarz np. w kamerce jesteśmy bardzo krytyczni wobec siebie, a co za tym idzie, zwiększa się napięcie i zmniejsza pewność siebie.
  • Brak ruchu – podczas spotkań online jesteś zmuszony do siedzenia przed komputerem w jednej pozycji, bez możliwości odetchnięcia od ekranu. Brak dłuższych przerw oraz ruchu nie jest dobre ani dla zdrowia psychicznego ani fizycznego – może spowodować między innymi problemy z kręgosłupem.
  • Stała czujność i wzmożona koncentracja – niestety, podczas spotkań online zwiększa się intensywność procesów poznawczych. Nie tylko trzeba skupić się na tym, co mówią inni, ale też przestrzegać różnych dziwnych zasad w stylu siedzenia prosto, wpatrywania się w obraz i potakiwania kiedy to konieczne… Jest to na dłuższą metę po prostu męczące.

Najczęstsze objawy Zoom Fatigue

Syndrom Zoom fatigue nie pozostaje obojętny dla organizmu i niesie ze sobą różnego rodzaju objawy fizyczne oraz emocjonalne.

Fizyczne:

  • bóle, suchość oraz pieczenie i podrażnienie oczu,
  • niewyraźne i podwójne widzenie,
  • nadmierne łzawienie i mruganie,
  • sztywność karku,
  • bóle głowy, migreny,
  • zaburzenia snu.

Emocjonalne:

  • wyczerpanie emocjonalne (szczególnie, gdy nie ma możliwości zregenerowania się i odzyskania energii w wolnym czasie),
  • brak motywacji,
  • niechęć do angażowania się w różnego rodzaju zadania wymagające wysiłku lub samokontroli,
  • poczucie straty czasu, bezsensowności,
  • trudność w utrzymywaniu relacji ze współpracownikami,
  • kłopoty z koncentracją,
  • zapominalstwo,
  • zmęczenie byciem “online” przez cały czas i poczucie nieustannej kontroli.

Jak radzić sobie z syndromem zmęczenia Zoomem?

Przede wszystkim warto spróbować zmniejszyć ilość spotkań online w ciągu dnia. Niektóre sprawy da się załatwić za pomocą maila lub rozmowy telefonicznej. Możliwość widzenia rozmówcy nie zawsze jest w końcu konieczna.

Jeśli jednak firma, w której pracujesz, upiera się przy częstych wideokonferencjach, możesz spróbować zastosować kilka ciekawych sztuczek. Jedną z nich jest wyłączanie podglądu własnej osoby oraz zmniejszenie okienek rozmówców. Dzięki temu możesz poniekąd oddalić ich nieco od siebie oraz poczuć się swobodniej.

objawy syndromu zoom fatigue

Warto również unikać wielozadaniowości, czyli modnego multitaskingu.

Z pewnością kuszące jest robienie czegoś innego w trakcie spotkania na Zoomie, jednak lepiej oprzeć się pokusie. Może to spalać dodatkową energię i powodować większe uczucie wyczerpania oraz zmniejszyć efektywność w pracy. Lepiej skupić się tylko na rozmowie, a wszelkie “rozpraszacze” schować.

Warto robić sobie również krótkie przerwy w spotkaniach, wstać i się poruszać, popatrzeć na przedmioty, które są oddalone bardziej niż ekran komputera. Z pewnością inni uczestnicy wideokonferencji przywitają taką możliwość z otwartymi ramionami. Konieczne jest również zadbanie o work-life balance, które często przy pracy zdalnej cierpi. Warto rozdzielić życie zawodowe od prywatnego, tak i czasowo, jak przestrzennie – praca z łóżka nigdy nie jest dobrym pomysłem, tak samo jak rozkładanie swoich obowiązków na cały dzień, bez możliwości czasu na relaks. Zadbaj o wygospodarowanie czasu na odpoczynek “offline”, poza komputerem czy telefonem. Pozwoli Ci to nieco odpocząć  i zregenerować siły, ale też zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

Może Cię zainteresować:

Filozof z wykształcenia, fanka nowych technologii i gier komputerowych. W wolnych chwilach uwielbia grać w Talisman, czytać fantastykę i biografie, piec ciasta i babeczki oraz jeździć na rowerze.