Search icon

YouTube Shorts – co to jest? Jak dodawać filmiki? Czy przebije TikToka?

28.09.2021 |
| Clock Przeczytasz w 4 Minuty
YouTube Shorts – co to jest? Jak dodawać filmiki? Czy przebije TikToka?
Przeczytasz w 4 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Serwis YouTube udostępnił swoim użytkownikom nową funkcję – YouTube Shorts. Jak sama nazwa wskazuje, są to krótkie klipy wideo, tworzone dla odbiorców. Ich forma podobna jest do Insta Stories, relacji na Facebooku czy wideo TikToka. Czym YouTube Shorts wyróżnia się na tle innych mediów? Co to jest i jak zrobić filmik za pomocą tego kanału?

Spis treści:

Co to jest YouTube Shorts?

Kanał YouTube Short, który oficjalnie ruszył 14 lipca 2021 roku, umożliwia tworzenie krótkich filmików, trwających maksymalnie 60 sekund.

YouTube Shorts to dodatkowa funkcja, dla której YouTube stworzył specjalną sekcję na swojej platformie. Daje możliwość publikacji krótkich filmików w pionie, które przeznaczone są do oglądania na smartfonach.

YouTube Shorts pozwala nawiązać więź z nowymi odbiorcami tylko za pomocą kamery do krótkich formatów i smartfona.

W wersji sprzed oficjalnego rozpoczęcia działalności YouTube Shorts można było tworzyć 15-sekundowe filmiki, ale odkąd YouTube oficjalnie ogłosiło powstanie kanału YouTube Shorts, wydłużyło filmiki do 60 sekund.

YouTube Shorts dostępny jest w wersji beta.

Narzędzia YouTube do tworzenia krótkich formatów są dostępne dla wszystkich użytkowników na całym świecie w aplikacji YouTube.

Jak działa YouTube Shorts?

Film stworzony przez użytkownika trafia do odbiorcy wybieranego przez algorytm. Wybierając filmy o podobnej treści, YouTube Shorts sam będzie nam podpowiadał, co może nam się spodobać.

Jeżeli chcemy znaleźć coś nowego, wystarczy kliknąć na urządzeniu mobilnym przycisk “Shorts” i wybrać pożądany filmik w innej tematyce.

Co to YouTube Shorts

Treści YouTube Shorts można również znaleźć:

  • na stronie głównej YouTube,
  • w powiadomieniach,
  • na karcie Subskrypcje,
  • na stronie kanału w sekcji Polecane,
  • klikając krótki format i przewijając, aby zobaczyć więcej takich filmów.

Filmiki umieszczane na YouTube Shorts są “długowieczne”. Oznacza to, że publikacje nie znikają tak jak w innych mediach społecznościowych po konkretnym upływie czasu.

Filmiki pozostają w sieci i mogą zostać wyszukane przez potencjalnego odbiorcę jeszcze przez długi czas.

YouTube Short pozwala korzystać z takich funkcji jak:

  • dodanie utworu lub dźwięku do swojego filmu,
  • dodanie tekstu i osadzenie filmiku na osi czasu, aby został udostępniony wtedy, kiedy chcemy,
  • prędkość – możesz zwolnić lub przyspieszyć nagranie,
  • licznik czasu – możemy bez użycia rąk ustawić odliczanie, aby rozpocząć i zakończyć nagranie.

Czym różni się YouTube Shorts od TikToka?

YouTube Shorts nazywany jest również TikTokiem od Google. Nazewnictwo to wzięło się stąd, że oba modele tworzonych filmików są bardzo do siebie podobne. Mówiąc o obu platformach szybko można zacząć zastanawiać się nad tym jakie są różnice pomiędzy YouTube Shorts a TikTokiem.

Pierwsza i najważniejsza różnica widoczna jest wśród aktywnych użytkowników – na TikToku jest ich około 700 milionów, a na Youtube Shorts aż 2 miliardy.

Dodatkowo dochodzi możliwość zarabiania na YouTube Shorts, czego w przypadku TikToka nie uraczymy.

Inne różnice pomiędzy Tik Tokiem a YouTube Short to:

  • TikTok to aplikacja a YouTube Shorts jest funkcjonalnością YouTube,
  • Do “Shorts” nie dodamy funkcji AR i licznych efektów specjalnych, które posiada TikTok,
  • Na YouTube Shorts brakuje opcji społecznościowych np. prywatnych wiadomości.

YouTube Shorts ma szansę na przebicie TikToka – takie dane wynikają z ilości aktywnych użytkowników. Jednakże platforma ta nastawiona jest raczej na zatrzymanie dotychczasowych użytkowników YouTube.

Jak obsługiwać YouTube Shorts?

Obsługa YouTube Shorts jest banalnie prosta. Wystarczy wejść w aplikację YouTube na swoim smartfonie i kliknąć kafel “Shorts” i następnie:

  • polubić,
  • nie polubić,
  • skomentować,
  • udostępnić,
  • zgapić,
  • zasubskrybować kanał.

Jak stworzyć filmik na YouTube Shorts?

Tworzenie filmów na YouTube Short też jest dość łatwe. Poniżej instrukcja w kilku krokach:

  • Naciśnij znacznik aparatu umieszczony po prawej stronie u góry ekranu.
YT Shorts
  • Następnie zostaniesz poproszony o dostęp do aparatu i mikrofonu.
YT Shorts
  • Nagranie uruchamia się czerwonym przyciskiem.
YT Shorts
  • Możesz wybrać nagrywanie elementu głównego, który ukazał się na ekranie smartfona lub tryb selfie. Jeśli chcesz zmienić element nagrywania, wystarczy zatrzymać nagranie i zmienić obiekt.
  • Do nagrań można dodać również muzykę udostępnioną przez YouTube.
  • Każdy film można trochę podrasować, dodając jakieś filtry i barwny napis.
  • Jeżeli jesteś usatysfakcjonowany nagraniem, wystarczy kliknąć kafel “Dalej”.
  • Dodajesz tytuł filmu.
  • Wybierasz grono odbiorców i przesyłasz film.

Czy można zarabiać na YouTube Shorts?

Twórcy krótkich filmików nie mają możliwości zarabiania na reklamach.

Istnieje jednak Fundusz YouTube Shorts, który został stworzony po to, aby wynagradzać twórców najlepszych krótkich filmików.

Fundusz YouTube Shorts przeznacza 100 mln dolarów dla twórców shortów. Wystarczy więc tylko nagrać interesujący filmik i zacząć zarabiać.

Platforma YouTube nazywa to pomocą dla twórców chcących zarabiać na YouTube Shorts, zanim zostanie wprowadzona m.in. możliwość zarabiania na reklamach.

Czy krótkie filmik są przyszłością?

Pod kątem przyciągania odbiorcy, video góruje nad tekstem. Krótkie filmiki mają przyszłość, ponieważ takie medium jest w stanie przekazać o wiele więcej treści niż słowo pisane, czy długi film.

Udowodniono, że treść umieszczona na trzech stronach A4, może być równie dobrze przekazana w 30-sekundowym filmiku, w którym kładzie się nacisk na to, co faktycznie chce się przekazać.

Krótkie filmiki przydają się również do nagrywania instrukcji. Łatwiej obejrzeć krótki film instruujący, niż przeczytać skomplikowaną instrukcję.

Osoba nagrywająca krótkie filmy, np. użytkownik YouTube Short, staje się bardziej bliska i autentyczna dla swoich odbiorców i pozostaje na dłużej w ich pamięci, tym bardziej, jeśli nagra ciekawy filmik.

Nie da się więc ukryć, że krótkie filmy są chętniej oglądane niż długie i nic nie zapowiada tego, aby ich twórcy np. influencerzy czy firmy marketingowe, nie chcieli w przyszłości korzystać z ich możliwości skoro mają tak wielki potencjał.

Mogą Cię zainteresować:

Z wykształcenia dziennikarz prasowy i coach. Tworzeniem treści zajmuje się zawodowo od kilku lat. Pisanie i dobra książka są nieodłącznymi atrybutami w jej życiu. Po latach doszła pasja do gotowania i sprzedaży. Uwielbia nowe technologie, które na co dzień może wykorzystywać w swoim życiu. Uparcie dąży do osiągania celów i nawet dobrze jej to wychodzi.