Nie kupuj tych subskrypcji przez iPhone, chyba że chcesz przepłacić

25.06.2022 |
| Clock Przeczytasz w 4 minuty
Nie kupuj tych subskrypcji przez iPhone, chyba że chcesz przepłacić
Przeczytasz w 4 minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Firma Apple stworzyła wygodny w użytkowaniu ekosystem. W jego skład wchodzi zarówno współpraca między poszczególnymi urządzeniami i systemami operacyjnymi, jak i integracja ze sklepem App Store. Co więcej, dzięki Apple Pay, aplikacje i subskrypcje na iOS kupić można kilkoma stuknięciami w ekran czy klawiaturę. Okazuje się, że za tą wygodę trzeba jednak sporo zapłacić.

Dlaczego subskrypcje iOS są droższe?

Apple to przedsiębiorstwo, które tak jak każde inne nastawione jest na zysk i bardzo efektywnie realizuje ten cel. Wystarczy przytoczyć, że w okresie od stycznia do marca bieżącego roku firma osiągnęła zysk wynoszący nieco ponad 1,2 miliarda złotych.

Nie powinno więc nikogo dziwić, że Apple wszędzie szuka okazji, by zarobić. Nie inaczej jest w przypadku App Store. Firma pobiera prowizje za sprzedaż aplikacji i płatności dokonywanych w tych aplikacjach, w tym za subskrypcje. Mniej więcej do końca 2020 roku prowizja wynosiła aż 30%. Czyli z każdych 100 złotych wydanych w App Store deweloperzy otrzymywali 70, a Apple aż 30 złotych – tylko za to, że aplikacja została umieszczona w ich sklepie.

Budziło to niezadowolenie wśród twórców aplikacji i innych treści, a w pewnym momencie sprawą zajęła się nawet Komisja Europejska. Aby nieco załagodzić sytuację pod koniec 2020 roku firma Apple uruchomiła program dla małego biznesu, w ramach którego prowizja pobierana za pośrednictwo w sprzedaży została obniżona do 15%.

subskrypcje ios - program małego biznesu

Dotyczy to jednak tylko tych firm, których przychody ze sprzedaży aplikacji i mikropłatności nie przekraczają 1 miliona dolarów w skali roku.

Nie należy jednak zapominać o drugiej stronie medalu. Prowizja w wysokości 30%, a nawet 15% nie jest mała, ale dzięki App Store deweloperzy mogą dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Na początku tego roku Tim Cook powiedział, że na świecie jest 1,8 miliarda aktywnych urządzeń marki Apple. Niemal każdy właściciel takiego sprzętu jest zatem potencjalnym klientem, ponieważ większość z aktywnych urządzeń ma dostęp do sklepu App Store.

Nie powinno też dziwić, że deweloperzy starają się zrekompensować koszty wynikające z opłat związanych z prowizją poprzez zwiększenie cen swoich produktów. Okazuje się bowiem, że ceny aplikacji, a jeszcze częściej opłat abonamentowych, czyli tak zwanych subskrypcji, są wyższe w App Store niż poza nim.

Droższe subskrypcje na iPhone – przykłady

Pierwszym przykładem mogą być usługi YouTube Premium oraz YouTube Music Premium.

Cena pierwszej z wymienionych usług wynosi 23,99 złotych miesięcznie. Można także skorzystać z subskrypcji rodzinnej. W tym przypadku za 35,99 złotych z YouTube Premium może korzystać pięć osób.

subskrypcja YT Premium

Usługa muzyczna kosztuje 19,99 złotych miesięcznie, a za pakiet rodzinny zapłacić trzeba 29,99 złotych i tak jak w przypadku powyżej, korzystać może z niego pięć osób.

subskrypcja YT music

Za tyle usługi wykupić można za pośrednictwem przeglądarki internetowej zainstalowanej na komputerze lub na smartfonie z systemem Android.

W przypadku urządzeń marki Apple z systemem iOS lub iPadOS, czyli iPhone’ów lub iPadów ceny są wyższe. Za YouTube Music trzeba zapłacić 25,99 zł (39,99 zł za subskrypcję rodzinną). Z kolei za YouTube Premium 32,99 zł (47,99 zł za subskrypcję rodzinną).

cena subskrypcji YT Music w Apple

Różnice nie wydają się ogromne, ale warto spojrzeć na nie w ujęciu rocznym. W przypadku miesięcznej subskrypcji YouTube Premium różnica to 9 złotych, co po pomnożeniu przez 12 (miesięcy) daje kwotę aż 108 złotych. Za tą kwotę wykupimy subskrypcję na 4 miesiące i zostanie jeszcze parę groszy.

Audioteka, Tidal, Spotify

Podobnie jest w przypadku innych usług. Za miesięczną subskrypcję popularnego serwisu Audioteka, który umożliwia słuchanie audiobooków zapłacić trzeba 24,90 złotych. W aplikacji na iPhonie lub iPadzie abonament kosztuje 34,90 złotych, czyli o 10 złotych więcej.

subskrypcja w Audioteka
Screenshot

Więcej za subskrypcję w aplikacjach na iPhonie i iPadzie zapłacimy też w przypadku serwisów TIDAL oraz Spotify.

TIDAL Premium/HiFi kosztuje 25,99 złotych, a TIDAL HiFi Plus 49,99 złotych. Za Spotify Premium zapłacić trzeba 25,99 złotych. Ceny tych usług w przeglądarce lub na smartfonach z Androidem to odpowiednio 19,99 zł, 39,99 zł oraz 19,99 zł.

Co ciekawe, nie jest tak w każdym przypadku. Niedawno w Polsce pojawiła się usługa Disney+, a ceny jej subskrypcji są takie same bez względu na to, za pośrednictwem czego ją wykupimy. Przypomnijmy, że miesięczna opłata to 28,99 złotych, a roczna to 289,90 złotych. To samo dotyczy serwisu streamingowego HBO Max.

Czy można uniknąć wyższych cen subskrypcji?

Nic prostszego. Jak już wspominaliśmy wcześniej, wyższe ceny dotyczą tylko zakupów w aplikacjach na iPhone lub iPadzie. Wystarczy zatem wykupić subskrypcję w przeglądarce na komputerze z systemem Windows lub macOS albo na telefonie z Androidem, a następnie zalogować się do danej usługi na swoim iPhonie lub iPadzie.

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że subskrypcje wykupione na urządzeniach marki Apple zebrane są w jednym miejscu, co znacznie ułatwia zarządzanie nimi. W przypadku kupowania subskrypcji bezpośrednio od dostawców, należy samodzielnie kontrolować wydatki. Subskrypcje mają to do siebie, że opłaty pobierane są automatycznie.

Może Cię zainteresować:

Bloger technologiczny z zamiłowania. Od 2011 roku korzysta z urządzeń marki Apple i interesuje się perypetiami tej firmy, ale nie straszne mu inne tematy związane z nowoczesną technologią użytkową.