Search icon

Wyszukiwarka Google przejdzie rewolucję. Co to jest AI Overviews?

15.05.2024 |
| Clock Przeczytasz w 3 Minuty
Wyszukiwarka Google przejdzie rewolucję. Co to jest AI Overviews?
Przeczytasz w 3 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Na ostatniej konferencji Google I/O 2024 poznaliśmy sporo nowości. Z zapowiedzi wynika, że niemal wszystkie popularne narzędzia Google się zmienią i dostaną mocne wsparcie AI. Jednym z nich jest Wyszukiwarka Google – jak ma działać w niedalekiej przyszłości?

Wyszukiwarka Google dostaje wsparcie AI

14 maja 2024 roku odbyła się konferencja Google I/O 2024. Poznaliśmy wtedy sporo nowości, które już niebawem pojawią się w produktach amerykańskiej marki. Wiele z nich dotyczy Wyszukiwarki Google – wciąż flagowego narzędzia tej firmy, Oczywiście, według zapowiedzi największe zmiany dotyczą dodania sztucznej inteligencji do narzędzia, z którego tak chętnie korzystają miliony użytkowników z całego świata.

Nowe sposoby wyszukiwania w Google nazwano zbiorczo AI Overviews.

Poza opcją wpisania w pasku wyszukiwarki tekstu, czy wyszukiwania głosowego dziś mamy też opcję szukania za pomocą obrazów. Google doda też możliwość wyszukiwania poprzez załączenie lub nagranie krótkiego materiału wideo.

Dotychczas AI Overviews znaliśmy jako Search Generative Experience. Ponad wynikami wyszukiwania w Google dostajemy podsumowanie dotyczące naszego pytania. Czasami już te informacje są w zupełności wystarczające. Jeśli nie, Google od razu podaje nam listę źródeł, w których możemy dowiedzieć się więcej na wybrany temat.

Wyszukiwanie wideo może okazać się niezwykle przydatne

Szczególnie duże nadzieje wiążę z wyszukiwaniem w Google przy pomocy filmów wideo. Możemy w ten sposób doskonale opisać jakiś problem. Jeśli Google będzie w stanie rzeczywiście znaleźć wtedy rozwiązanie – zmiana okaże się przełomowa.

Samo Google jako przykład podało zacinający się gramofon. Krótki filmik obrazuje, co dzieje się przy próbie puszczenia muzyki. Po chwili widzimy, jak Gemini opisuje przyczynę problemu i jego rozwiązanie.

Wiele form wsparcia AI w Wyszukiwarce Google

Google na kilka sposobów wykorzystuje sztuczną inteligencję w swojej wyszukiwarce. Najnowszy model językowy Google Gemini potrafi tworzyć podsumowania dłuższych treści. Dzięki temu szybko odnajdujemy odpowiedzi na swoje pytania, nie zawsze musimy też otwierać strony wskazane przez wyszukiwarkę w wynikach.

Sztuczna inteligencja pomoże też teraz lepiej organizować wyniki wyszukiwania. Użytkownik powinien na szczycie listy zobaczyć najbardziej przydatne dla niego linki.

Może to oznaczać spore zmiany dla właścicieli i twórców stron internetowych. W dużej mierze to w końcu właśnie od osiąganych w wyszukiwarce Google wyników zależy sukces i zyskowność ich biznesu.

Google Gemini i Wyszukiwarka Google zaplanują nam podróż i nie tylko

Nowe możliwości Wyszukiwarki Google wspieranej przez Gemini sprawią, że planowanie podróży będzie prostsze. Sztuczna inteligencja weźmie pod uwagę noclegi, transport, czy specjalne życzenia wskazane w zapytaniu. Jeśli szukamy miejsca na umówienie kolacji z okazji ważnego wydarzenia (rocznica ślubu, urodziny, itp.), Gemini podpowie nam odpowiednio „wystawne” miejsca.

Wyszukiwarka Google wsparta przez AI weźmie pod uwagę również prognozę pogody, czy preferencje użytkownika co do np. rodzaju jedzenia w restauracji. Szanse na to, że nasza wycieczka będzie udana, powinny być więc znacznie lepsze.

Wiele zależy natomiast od tego, jak w praktyce będzie działać Wyszukiwarka Google z Gemini. Ciężko oczekiwać, by wszystko działało perfekcyjnie w pierwszej wersji.

Duża kreatywność, ale też skupienie się na faktach

W przypadku inteligentnych asystentów czasem trudno o odpowiednią równowagę – solidną dawkę faktów i rzeczywistych danych ciężko jest połączyć z „ludzkim” i kreatywnym podejściem do tworzenia odpowiedzi. Google twierdzi, że ich narzędzie AI Overviews ma się skupić na zapewnieniu możliwie prawdziwych i wiarygodnych danych. Nie powinniśmy więc spodziewać się, że powstałe tam odpowiedzi na nasze pytania będą równie przyjazne dla użytkownika, co choćby odpowiedzi pisane przez chatbota ChatGPT. Ten ostatni potrafi pisać w taki sposób, jak gdybyśmy rozmawiali z człowiekiem. Niestety, równie często się też myli, podając trudne do zweryfikowania, nieprawdziwe informacje.

Czy nowe podejście do wyszukiwania w Google zmieni Internet?

Google chce, aby użytkownik i Wyszukiwarka mieli ze sobą więcej interakcji. Dziś wpisujemy coś w pasku wyszukiwania, a potem od razu przechodzimy na docelową stronę. Tylko niekiedy wystarczy nam informacja podana nad wynikami wyszukiwania przez Google (jest to po prostu wycinek treści dostępnej na stronie). Jeśli Google rozwiąże nasz problem bez konieczności „tracenia czasu” na czytanie dłuższych artykułów, zyskamy sporo czasu i wygodę.

Zmiana działania Wyszukiwarki Google może być potencjalnym zagrożeniem dla właścicieli stron i serwisów internetowych.

Oni w końcu mają najczęściej na celu, aby użytkownik po wyszukaniu czegoś w Google przeszedł na daną stronę. Tam można umieścić reklamę, spróbować sprzedać jakiś produkt lub usługę, a także zachęcić użytkownika do pozostania na stronie (np. przeczytania kolejnego artykułu). Ciężko powiedzieć, co się stanie, jeśli wielu użytkowników po prostu nie wejdzie na docelową stronę. Potencjalne zyski twórcy strony mogą więc znacznie spaść. Co za tym idzie – przeznaczy mniej pieniędzy na tworzenie dobrych treści na swoją stronę, więc… Google nie będzie miało skąd czerpać wartościowych informacji. Być może jednak uda się znaleźć jakąś równowagę między działaniem Wyszukiwarki Google, interesami twórców stron i zadowoleniem samych Internautów.

Telefony Google Pixel

Może zainteresują Cię także inne artykuły

TEMATYKA:
Telefonami komórkowymi interesował się jeszcze w czasach, gdy przedrostek “smart”-” oznaczał możliwość wysłania SMS-a. Przed dokonaniem jakiegokolwiek zakupu zawsze ogląda wszystkie recenzje i testy. W wolnych chwilach lubi grać w szachy i na gitarze basowej.