Search icon

Jak utworzyć spis treści w Wordzie? Poradnik od podstaw

28.11.2022 |
| Clock Przeczytasz w 4 Minuty
Jak utworzyć spis treści w Wordzie? Poradnik od podstaw
Przeczytasz w 4 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Spis treści to stały element każdej pracy dyplomowej. Na szczęście z pomocą przychodzi nam Word, czyli jeden z najpopularniejszych edytorów tekstu. Zastanawiacie się jak utworzyć spis treści w Wordzie? W tym poradniku znajduje się wszystko, co powinniście wiedzieć o tym, jak wstawić spis treści w Wordzie, ale nie tylko. Nie straszne nam także automatyczne aktualizowanie spisu treści i numerowanie stron w Word.

Spis treści w Wordzie – co musisz wiedzieć?

Teoretycznie rzecz biorąc, tworzenie spisu treści Word może odbywać się na dwa sposoby – ręczny oraz automatyczny.

Tworzenie ręcznego spisu treści Word

Pierwszy sposób nie jest najlepszym pomysłem. Aby utworzyć ręczny spis treści w Wordzie, należy po prostu wykorzystać dostępne w tym programie podstawowe narzędzia do edytowania tekstu, takie jak punktory, numeracja czy lista wielopoziomowa, które dostępne są w zakładce „Narzędzia główne” i w jednej z wybranych form wypisać tytuły wszystkich rozdziałów i podrozdziałów oraz numery stron, na których się one znajdują.

ręczny spis treści word

W tym przypadku przyda się także funkcja Tabulatory (w menu Format). Należy wybrać wyrównanie do prawej i znak wiodący, czyli to, co będzie „prowadzić” czytelnika od tytułu danej sekcji do numeru strony. Najbardziej popularny jest chyba wielokropek. W polu pozycja najlepiej wpisać wartość, która oznacza granicę między obszarem pisania a marginesem, czyli na przykład 16 centymetrów. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniemy ręcznego wstawiania wielokropka, a co za tym idzie – wszystko będzie równe, więc estetyka spisu treści będzie na wyższym poziomie.

Ręczny spis treści Word, to jednak więcej problemów niż pożytku. Po pierwsze, na pewno nie będzie on tak estetyczny jak spis utworzony w trybie automatycznym. Co więcej, Word oferuje kilka rodzajów automatycznego spisu treści, więc można wybrać taki, który podoba nam się najbardziej. Można też wybrać opcję „Niestandardowy spis treści” i zdefiniować, jak ma on wyglądać.

ręcznie ustawianie spisu treści w word

Po drugie, ręczny spis treści należy na bieżąco monitorować i aktualizować. Każda zmiana tytułu rozdziału czy podrozdziału oraz numeru strony, na której się one znajdują, wymusza na nas ręczną korektę takiego spisu.

Jak utworzyć automatyczny spis treści Word?

Automatyczny spis treści Word to zupełnie inna bajka. Jak już wspomniano, Word oferuje kilka różnych układów automatycznego spisu. Różnią się one stylem, czyli między innymi wielkością i rodzajem czcionki. Co więcej, taki spis można modyfikować za pomocą dostępnych w Wordzie narzędzi do edycji. Gdyby tego było mało, to automatyczny spis treści zawiera w sobie hiperłącza. Po kliknięciu w tytuły poszczególnych sekcji czytelnik przenoszony jest na stronę, na której ta sekcja się znajduje.

Opcja wstawiania spisu treści w Wordzie znajduje się w zakładce „Odwołania”, ale zanim tam dotrzemy, to musimy zrobić coś wcześniej.

automatyczny spis treści word

W całym tekście należy odnaleźć tytuły wszystkich rozdziałów i podrozdziałów, a następie zamienić je na nagłówki. Aby to zrobić, trzeba zaznaczyć dany fragment tekstu i w zakładce „Narzędzia główne” wybrać odpowiedni poziom nagłówka, na przykład nagłówek 1, nagłówek 2 czy nagłówek 3. To właśnie dzięki temu utworzy się automatyczny spis treści. Jako poziom pierwszy należy sformatować tytuły rozdziałów głównych, a kolejne poziomy stanowić będą podrozdziały poszczególnych stopni.

oznacznie nagłówków w spisie treści

Podpowiedź dotycząca tego, jak będzie to wyglądać, stanowią wizualizacje poszczególnych styli spisu treści dostępne w zakładce „Odwołania”.

Warto jeszcze dodać, że zaznaczone fragmenty tekstu zmienią swój styl, to znaczy wielkość, rodzaj i kolor czcionki, ale można wykorzystać dostępne w Wordzie narzędzia, aby je zmodyfikować. Możliwa jest także zmiana formatu nagłówków na poszczególnych poziomach. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na dany nagłówek i wybrać „Modyfikuj”, a następie ustawić formatowanie i zatwierdzić poprzez kliknięcie OK.

modyfikacja wyglądu nagłówków

To już ostatnia prosta. Teraz wystarczy postawić kursor w miejscu, w którym ma znajdować się nasz spis, wejść do zakładki „Odwołania” i wybrać odpowiedni styl spisu. Po dokonaniu wyboru, naszym oczom pokaże się gotowy spis treści.

Aktualizowanie spisu treści Word

Największą przewagą automatycznego spisu treści nad ręczną wersją jest możliwość jego aktualizacji. Posiadając automatyczny spis można bez wahania modyfikować tekst, co może spowodować, że poszczególne rozdziały i podrozdziały zmienią stronę, na której się znajdują.

W przypadku ręcznego spisu treści musielibyśmy przescrollować cały tekst, żeby sprawdzić, co się zmieniło, a następie odwzorować te zmiany w spisie. W przypadku automatycznego spisu treści wystarczy kliknąć lewym przyciskiem myszy na obszar spisu, a na górze pojawi się rozwijalna lista, z której można wybrać opcję aktualizacji wpisu.

aktualizacja spisu treści w Word

Spis treści Word nie działa? Najczęstsze błędy

Najczęstszym błędem jest ręczne wprowadzanie zmian do automatycznego spisu treści. Należy pamiętać, że aby zmienić tytuły poszczególnych sekcji, to trzeba zrobić to w treści, a następnie zaktualizować spis. Podobnie jest w przypadku numerów stron. Nie można zmieniać ich ręcznie. Jeśli zauważymy, że coś się zmieniło, to z pomocą przyjdzie nam funkcja aktualizowania spisu treści Word.

Numerowanie stron Word

To, że w automatycznym spisie treści pojawią się numery stron, na których znajdują się tytuły poszczególnych sekcji, nie oznacza, że wszystkie strony będą ponumerowane. Na szczęście wstawianie numerów stron jest bardzo łatwe. Wystarczy wejść w zakładkę „Wstaw” i wybrać „Numer strony”, a następie położenie i wyrównanie numeru.

numerowanie stron w spisie treści

Jak widać, tworzenie spisu treści Word nie jest trudne. Wystarczy skorzystać z naszych wskazówek, by kilkoma kliknięciami wstawić spis treści w Wordzie, który będzie estetyczny, a jego modyfikacja nie przysporzy nam żadnych problemów.

nano google news

Może Cię zainteresować:

Bloger technologiczny z zamiłowania. Szczególnie interesują mnie perypetie firmy Apple i produkty, które oferuje. Z urządzeń tej marki korzystam dopiero 10 lat, więc jeszcze wiele muszę się nauczyć.