Dlaczego smartwatch nie łączy się z telefonem? Przyczyny i rozwiązania problemów
Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez smartwatcha na przegubie dłoni. Zapłacisz nim za zakupy, odbierzesz połączenie, wyślesz wiadomość, sprawdzisz wyniki treningu, włączysz muzykę, dowiesz się, ile kroków już zrobiłeś/zrobiłaś – inteligentny zegarek ma mnóstwo przydatnych funkcji. Część z nich działa bez dostępu do smartfonu.
Jednak, co zrobić, jeżeli nie możesz w pełni wykorzystać jego potencjału, bo smartwatch nie łączy się z telefonem?
Zegarek nie łączy się z telefonem – 8 możliwych przyczyn
Zastanawiasz się, jak podłączyć smartwatch do telefonu. Wypróbowałeś/wypróbowałaś najróżniejsze sposoby, a urządzenia nadal się nie widzą. Dlaczego? Większość przyczyn znajdziesz poniżej:
- Smartwatch nie widzi smartfona – kompatybilność
- Smartwatch nie łączy się z telefonem – system operacyjny
- Brak łączności między telefon a zegarkiem – brak odpowiedniej aplikacji
- Telefon i zegarek bez łączności – pierwsza konfiguracja smartwatcha
- Smartwatch nie widzi telefonu – ustawienia Bluetooth
- Zegarek nie widzi telefonu – brak internetu
- Parowanie smartwatcha z telefonem – połączenie z innym urządzeniem
- Konfiguracja smartwatcha z telefonem – uszkodzone urządzenie
1. Smartwatch nie widzi smartfona – kompatybilność
Niektóre smartwatche mogą być niekompatybilne z pewnymi modelami telefonów. Wystarczy, że producent ograniczył opcję łączności tylko z wybranymi modelami smartfonów i jeśli masz inny telefon, to nie będziesz w stanie połączyć go z zegarkiem. Przed zakupem sprawdź, czy urządzenia będą kompatybilne.
2. Smartwatch nie łączy się z telefonem – system operacyjny
Smartwatch może działać na innym systemie operacyjnym niż telefon. Np. Apple Watch współpracuje tylko z innymi produktami Apple. Telefon z systemem Android nie będzie go widział. I odwrotnie, zegarek z Androidem nie połączy się z iPhone (możesz wybrać smartwatch, który współpracuje z każdym systemem operacyjnym). Trzeba też dopilnować, żeby smartwatch i smartfon miały zaktualizowane oprogramowanie.
Uwaga! W przypadku starszych telefonów aktualizacja systemu operacyjnego do najnowszej wersji często jest niemożliwa. Sprawdź, czy smartwatch, który chcesz kupić będzie “widział” telefon ze starym Androidem lub iOS.
3. Brak łączności między telefon a zegarkiem – brak odpowiedniej aplikacji
Kłopoty z parowaniem mogą też wynikać z braku instalacji aplikacji, które jest wymagana do połączenia obu urządzeń. Pobierz oprogramowanie ze strony producenta lub oficjalnego sklepu (jakie, dowiesz się z instrukcji dołączonej do zegarka). Unikaj nieoficjalnych źródeł, bo umieszczone tam aplikacje mogą zawierać złośliwy kod.
4. Telefon i zegarek bez łączności – pierwsza konfiguracja smartwatcha
Podczas pierwszej konfiguracji inteligentnego zegarka trzeba dokładnie sprawdzić wszystkie ustawienia i upewnić się, że połączenie urządzeń jest możliwe. Pośpiech bywa złym doradcą i czasem warto pamiętać o starannym, zgodnym z instrukcjami, wykonaniem konfiguracji.
5. Smartwatch nie widzi telefonu – ustawienia Bluetooth
Smartwatch i telefon muszą być sparowane za pomocą technologii Bluetooth. Jeżeli jedno z urządzeń ma wyłączony moduł Bluetooth lub włączony tryb samolotowy, to poprawne połączenie nie będzie możliwe. Dopilnuj też, żeby zegarek i telefon znajdowały się blisko siebie. Warto pamiętać, że nawet w trybie “Air mode” możemy ręcznie włączyć Bluetooth.
6. Zegarek nie widzi telefonu – brak internetu
To bardzo prozaiczny powód kłopotów z parowaniem urządzeń, ale dość częsty. Włącz Wi-Fi lub transmisję danych.
7. Parowanie smartwatcha z telefonem – połączenie z innym urządzeniem
Masz kłopot z parowaniem? Być może zegarek/smartfon jest już połączony z innym urządzeniem. To możliwe jeżeli masz już inny model lub wymieniłeś go na nowy. Rozłącz urządzenia i wyczyść pamięć połączeń bezprzewodowych.
8. Konfiguracja smartwatcha z telefonem – uszkodzone urządzenie
Jeżeli sprawdziłeś/sprawdziłaś wszystkie wymienione wyżej opcje, a urządzenia nadal nie chcą ze sobą współpracować, to być może jedno z nich jest uszkodzone.
Przed oddaniem smartwatcha do serwisu (najlepiej licencjonowanego) pozostaje jeszcze jedna opcja, najbardziej radykalna – to zresetowanie zegarka i/lub smartfona do ustawień fabrycznych. Jednak pamiętaj, że najpierw warto zrobić kopię zapasową, bo przy okazji usuniesz z urządzeń zgromadzone na nich dane.
Czemu smartwatch rozłącza się z telefonem?
Urządzenia są sparowane, jednak co pewien czas rozłączają się – to kolejne zmartwienie niektórych użytkowników. Skąd ten problem i jak sobie z nim poradzić?
Oto dlaczego smartwatch rozłącza się z telefonem:
- zbyt duża odległość między urządzeniami łączącymi się przez Bluetooth – efektywny zasięg komunikacji bezprzewodowej Bluetooth to zazwyczaj 10 metrów. Łączność stracisz np. podczas treningu, jeżeli telefon został w szatni czy w samochodzie. Nawiążesz ją automatycznie, kiedy znajdziesz się w zasięgu smartfona,
- włączony tryb oszczędzania baterii w telefonie – smartfon “na wyczerpaniu” będzie kasował wszystkie połączenia bezprzewodowe. Jak temu zaradzić? Jednym ze sposobów jest ustawienie wyjątków dla tego trybu i umieszczenie wśród nich komunikacji Bluetooth i aplikacji obsługującej smartwatch,
- aplikacja urządzenia musi mieć uprawnienia do pracy w tle – bez nich połączenie między smartfonem i zegarkiem będzie zerwane,
- błąd w oprogramowaniu – bywa, że pojawia się wraz z aktualizacją oprogramowania. W takiej sytuacji musisz uzbroić się w cierpliwość i poczekać aż producent usunie usterkę (aktualne informacje znajdziesz na oficjalnej stronie lub serwisach technologicznych),
- awaria – zegarki i telefony to wyrafinowane urządzenia, jednak nadal mogą się popsuć. Być może smartwatch trzeba oddać do serwisu, aby specjalista mógł ocenić, czy wszystkie podzespoły (np. nadajnik) działają jak należy.
To modele obsługujące łączność LTE, do których włożysz kartę SIM. Będą korzystały np. z transmisji danych bez parowania ze smartfonem, choć z drugiej strony zegarek odłączony od telefonu nie będzie miał dostępu do niektórych aplikacji.
Może Cię zainteresować:
- Apple Watch Series 9 vs Apple Watch Series 8 – który model wybrać?
- watchOS – nowości i zmiany w systemie operacyjnym zegarków Apple Watch
- Co nowego przyniesie Google Wear OS 4?
- Łączenie laptopa z WiFi – poradnik dla każdego systemu operacyjnego
- Parowanie słuchawek bezprzewodowych z komputerm – poradnik krok po kroku
- Co nowego w Apple Watch Ultra 2?