Profil zaufany – jak założyć konto i do czego właściwie służy?
1,2 miliona kont – tyle nowych profili zaufanych założono w Polsce od początku tego roku. Urzędnicy podkreślają: nigdy wcześniej nie rejestrowaliśmy tylu chętnych do korzystania z e-usług. Większość to Ukraińcy uciekający przed wojną. Jednak nie tylko przybysze ze wschodu doceniają zalety, jakie daje profil zaufany.
Im bardziej postępuje cyfryzacja codziennego życia, tym więcej osób pyta: “Dlaczego mam tracić czas i nerwy na jazdę do urzędu, a potem stanie w kolejce do okienka? Przecież wiele spraw załatwię nie wstając od komputera”. I zakładają profil zaufany. Na początku 2018 roku profil miało 1,3 mln osób, a cztery lata później już 14 mln.
Tylko, jak to zrobić szybko i bezboleśnie? I czy rzeczywiście każdą urzędową sprawę załatwimy online? Za chwilę dowiesz się wszystkiego, co warto wiedzieć o profilu zaufanym i ePUAP.
- Czym jest profil zaufany?
- Profil zaufany a podpis elektroniczny – różnice
- Czy ePuap i profil zaufany to to samo?
- Jak założyć profil zaufany?
- Tymczasowy profil zaufany
- Do czego można wykorzystać profil zaufany?
- Czy warto założyć profil zaufany?
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany to narzędzie do potwierdzenia tożsamości w kontaktach z urzędnikami. Służy również do podpisywania dokumentów.
Oto najważniejsze cechy profilu zaufanego:
- jest bezpłatny,
- pełni podobną rolę jak tradycyjny dowód osobisty,
- służy tylko do kontaktów z administracją publiczną,
- może go założyć każdy, kto ma numer PESEL,
- jedna osoba może mieć jeden profil,
- jest ważny przez 3 lata – potem możesz przedłużyć jego ważność,
- założysz go:
- wypełniając formularz online, a potem potwierdzając osobiście w urzędzie/podczas rozmowy video z urzędnikiem,
- korzystając z bankowości elektronicznej,
- używając e-dowodu,
- możesz unieważnić profil (konto będzie aktywne) lub je nieodwracalnie dezaktywować.
Profil zaufany a podpis elektroniczny – różnice
Czy profil zaufany jest tym samym co podpis elektroniczny? Nie, te narzędzia się różnią.
Podpisem elektronicznym jest każdy podpis przesłany w formie elektronicznej. Profil zaufany jest jednym z nich, ale nie jedynym. Do najbardziej popularnych należy kwalifikowany podpis elektroniczny.
Kwalifikowany podpis elektroniczny ma więcej zastosowań niż profil zaufany. Używają go przede wszystkim przedsiębiorcy. Różnice zebraliśmy w tabelce.
forma uwierzytelnienia | koszt | do czego służy | sposób użycia |
kwalifikowany podpis elektroniczny | płatny | uwierzytelni każdy dokument (e-mail, fakturę, umowę), ma taką samą wagę jak Twój podpis odręczny. Możesz go wykorzystać np. w korespondencji z kontrahentami | potrzebujesz certyfikatu, klucza prywatnego oraz czytnika do kart i oprogramowania umożliwiającego złożenie podpisu |
profil zaufany | darmowy | służy wyłącznie do komunikacji z urzędnikami | wystarczy założenie bezpłatnego profilu i dostęp do internetu – pisma/wnioski podpiszemy i wyślemy do urzędów przez ich witryny www lub ePUAP |
Czy ePuap i profil zaufany to to samo?
Dobrze, wiemy już, co to jest profil zaufany. Jednak jak ma się do tego ePUAP? Często jednym tchem mówi się “profil zaufany ePUAP”.
ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To bezpłatna platforma, która ułatwi Ci kontakt z urzędem gminy lub miasta, a także inną instytucją publiczną, np. Urzędem Stanu Cywilnego, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Narodowym Funduszem Zdrowia, Urzędem Skarbowym.
Za pomocą ePUAP wyślesz oraz odbierzesz urzędowe pisma. Podpisując plik przez ePUAP potwierdzasz swoją tożsamość. Jednak żeby skorzystać z tego udogodnienia, musisz wcześniej założyć profil (podczas rejestracji do ePUAP system automatycznie zarejestruje konto profilu).
Dodajmy, że profil jest warunkiem dostępu i korzystania z ePUAP.
Profil zaufany – jak założyć?
Profil założysz na stronie pz.gov.pl, wypełniając formularz online, używając e-bankowości lub przy użyciu e-dowodu. Zobacz, jak to zrobić.
Profil zaufany przez bank
To dla wielu osób najprostszy sposób na założenie profilu zaufanego. Po wejściu na stronę klikasz założenie profilu za pomocą banku. Z listy dostępnych placówek wybierasz swój bank, a następnie logujesz się do konta bankowego.
Twojego banku nie ma na liście? Załóż profil zaufany online.
Formularz online
Formularz rejestracji znajdziesz na stronie profilu zaufanego – pz.gov.pl.
Po jego wypełnieniu dostaniesz kod SMS do weryfikacji. Wniosek trzeba też osobiście potwierdzić w punkcie potwierdzającym w ciągu 14 dni (np. w urzędzie gminy lub w urzędzie miasta).
Złożenie formularza potwierdzisz także podczas rozmowy video z urzędnikiem.
Rozmowa odbędzie się online, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams. Potrzebujesz urządzenia połączonego z Internetem, które ma kamerę i mikrofon (laptop, telefon, tablet). System poprosi Cię o wybranie dnia i godziny rozmowy.
Masz kwalifikowany podpis elektroniczny? Wypełnij wniosek o założenie profilu zaufanego online i podpisz go podpisem elektronicznym.
E-dowód
Opcja dla posiadaczy e-dowodu czyli dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Możesz wybrać rejestrację przy pomocy smartfona (z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App) lub czytnika NFC podłączonego do komputera.
W razie wątpliwości/problemów na pytania odpowiedzą konsultanci: tel. 42 253 54 50, e-mail: pz‑pomoc@coi.gov.pl (poniedziałek – piątek, w godzinach 7-18).
Jeżeli nie masz głowy do adresów www, to wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazę “profil zaufany gov” i znajdziesz linki do rejestracji i logowania na swoje konto.
Profil zaufany – logowanie
Masz już założone konto? Świetnie! Zalogujesz się do niego na tej stronie za pomocą nazwy użytkownika/adresu e-mail (musisz podać hasło) lub przy użyciu bankowości elektronicznej czy też kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Do profilu zaufanego zalogujesz się na witrynach poszczególnych urzędów. Zawsze będziesz przekierowany na stronę pz.gov.pl. Trzeba tylko znaleźć odpowiedni przycisk na stronie, np. logowanie na ZUS profil zaufany odbywa się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Tymczasowy profil zaufany – czym się różni od zwykłego?
Tymczasowy profil został wprowadzony po wybuchu pandemii Covid 19. Był rozwiązaniem dla osób, które nie chciały lub nie mogły założyć “zwykłego” profilu zaufanego. Taki profil ważny był przez 3 miesiące i zakładano go podczas wideokonferencji.
Jednak tymczasowy profil zaufany to już przeszłość. Wszystkie konta zostały automatycznie zmienione na “tradycyjny” profil w czerwcu 2021 roku.
Do czego można wykorzystać profil zaufany?
Jakie sprawy można załatwić z profilem zaufanym? Całkiem dużo, ale nie wszystkie. Najpierw zebraliśmy formalności, w których go wykorzystasz, a potem te, w których nie będzie on przydatny.
Za pomocą profilu zaufanego m.in.:
- zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) i sprawdzisz swoje dane medyczne,
- wyrobisz dowód osobisty dla dziecka poniżej 12 roku życia,
- sprawdzisz ile masz punktów karnych,
- zarejestrujesz działalność gospodarczą,
- zgłosisz utratę dowodu osobistego,
- wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- zdobędziesz odpis aktu stanu cywilnego,
- złożysz wniosek o becikowe,
- załatwisz sprawy dotyczące świadczeń, np. rodzicielskich,
- zapiszesz siebie lub dziecko na zajęcia w placówce kulturalnej,
- zgłosisz zamiar wykonania obiektów budowlanych lub robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę,
- złożysz wniosek o wydanie duplikatu i odpisu świadectw/legitymacji szkolnych,
- zgłosisz wymeldowanie z pobytu stałego,
- zawiadomisz o zbyciu/nabyciu pojazdu.
Katalog usług jest długi, listę znajdziesz na stronie ePUAP.
Do elektronicznej skrzynki podawczej zalogujesz się – np. żeby wysłać wniosek do urzędu – na https://login.gov.pl/login/login (ePUAP logowanie).
Przy użyciu profilu zaufanego nie:
- podpiszesz deklaracji podatkowej (musisz skorzystać z serwisu e-Deklaracje).
- zrobisz zmian w KRS jeśli Twoja spółka nie została zarejestrowana online,
- nie zamkniesz spółki z o.o.
Czy warto założyć profil zaufany?
Podsumujmy: czy warto założyć i korzystać z profilu zaufanego? Zdecydowanie tak! To oszczędność czasu i pieniędzy. Zamiast osobistej wizyty w urzędzie możesz załatwić bardzo dużo spraw online. Rejestracja profilu zaufanego jest łatwa i szybka. Dla wielu osób najwygodniejszy jest profil zaufany przez bank.
Może Cię zainteresować:
- Czym jest i jak działa aplikacja mObywatel?
- Rozlicz swój PIT przez internet. Instrukcja krok po kroku
- Unijny Certyfikat Covid – wszystko, co musisz wiedzieć
- Jak działa aplikacja Zaszczepieni?
- mWeryfikator – co to jest? Kto może z niego korzystać?
- mLegitymacja szkolna i studencka – jak ją zdobyć? Do czego uprawnia?