Nasza klasa – historia fenomenu polskiego internetu

16.02.2022 |
| Clock Przeczytasz w 5 minut
Nasza klasa – historia fenomenu polskiego internetu
Przeczytasz w 5 minut
Zwiększ rozmiar tekstu

Nasza Klasa, inaczej znana jako nk.pl, to portal, od którego wielu z nas rozpoczęło swoją przygodę z serwisami społecznościowymi. Powstał prawie 16 lat temu, a jego cel był bardzo prosty – miał umożliwić użytkownikom nawiązanie kontaktu ze szkolnymi znajomymi. Serwis był popularny, jednak nie trwało to wiecznie – z czasem pojawił się na rynku obecny gigant społecznościowy, czyli Facebook, do którego odeszło wielu użytkowników. Kiedy powstała Nasza Klasa, jak wyglądała jej historia i co doprowadziło do zamknięcia serwisu?

Czym była Nasza Klasa?

Nasza Klasa to portal społecznościowy, który był wzorowany na amerykańskim serwisie classmates.com. Wystartował w listopadzie, 2006 roku, bardzo szybko zdobywając popularność w sieci. Nazwa pochodzi od znanej piosenki Jacka Kaczmarskiego “Nasza klasa”, dobrze znanej starszym użytkownikom serwisu, dzięki czemu ich też, nie tylko młodzież, przyciągnęła możliwość znalezienia swoich dawnych znajomych ze szkolnych lat.

Pomysłodawcą serwisu był Maciej Popowicz, absolwent informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Razem z trzema kolegami – Michałem Bartoszkiewiczem, Łukaszem Adzińskim oraz Pawłem Olchawą współtworzył Naszą Klasę.

nk serwis społecznościowy

Wirtualna klasa była podstawową funkcjonalnością nk. Serwis społecznościowy umożliwiał zebranie w jednym miejscu rzeczywiste grupy znajomych, wymianę wspomnień oraz uzupełnienie danych historycznych szkół.

Można było rozmawiać z osobami ze swojej klasy (tak obecnej, jak i dawnych), ale też zapraszać do kontaktu innych znajomych.

Strona zyskała w krótkim czasie ogromną popularność i początkowo nie miała żadnej konkurencji. W ciągu pierwszych trzech miesięcy funkcjonowania zdobyła pierwsze 100 tysięcy użytkowników.

Szczyt popularności serwis osiągnął, według danych z Megapanelu PBI/Gemius, w 2011 roku. Wówczas z portalu korzystało 12,3 mln realnych użytkowników. Z czasem jednak użytkownicy zaczęli odchodzić, rejestrując się na Facebooku.

Jak zmieniała się Nasza Klasa?

Ogromna popularność portalu wiązała się z ogromnym obciążeniem serwerów, przez co konieczne było znalezienie źródeł finansowania portalu. Dzięki temu można było zapewnić odpowiednią infrastrukturę informatyczną, która umożliwiałaby sprawne korzystanie z serwisu. Zaczęto wprowadzać zatem płatne mikrousługi dodatkowe, a także lokalną wirtualną walutę – eurogąbki.

Można je było wykorzystywać między innymi w grach, do sprawdzenia, kto odwiedzał profil lub do oznaczania fotografii innych osób jako “Super Zdjęcie”. Czasem można było otrzymać je za darmo, jednak głównie kupowało się pakiety – najtańszy kosztował 5 zł i oferował 50 eurogąbek.

Dzięki funduszom inwestycyjnym oraz wpływom z mikropłatności możliwy był dalszy rozwój dodatkowych funkcji. Uruchomiono między innymi 2011 roku aplikację Nasza Klasa na komórkę z systemami Android, Windows Phone oraz Apple.

Dużą częścią serwisu stał się również Śledzik, jeden z najbardziej kontrowersyjnych pomysłów, który poniekąd stał się początkiem końca popularności portalu. Był to mikroblog, który miał umożliwiać szybkie informowanie o tym, co się u nas dzieje, ale też dzielenie się linkami lub filmami. Śledzik nie przyjął się wśród użytkowników i wielu z nich szukało porad jak się go pozbyć.

Rebranding serwisu

W 2010 roku zmienił się portal Nasza Klasa. Stara wersja została zmieniona nie tylko pod względem graficznym, ale także otrzymała nową domenę – www.nk.pl. Za tym poszły także inne zmiany – twórcy skupili się na tym, aby portal był bardziej otwarty i społecznościowy. Prawdopodobnie wynikało to z obawy o konkurencję, jaką był Facebook.

nasza klasa - rebranding

Problemy Naszej Klasy

Nasza Klasa z czasem stawała się coraz mniej popularna. Wielu użytkownikom nie spodobała się między innymi zmiana regulaminu, w którym każdy dobrowolnie godził się na zrzeczenie się praw własności do swoich zdjęć na rzecz serwisu, niekonieczne w celach związanych z działaniem portalu. Niezbyt miło widziany był również nadmiar reklam oraz opłaty za wcześniej darmowe funkcje.

Na utratę popularności nałożyła się również częsta zmiana administratorów serwisu. W 2007 roku aż 20% udziałów zostało sprzedanych funduszowi European Founders. Było to 15 milionów złotych. Następnie, w 2008 roku pakiet większościowy został przejęty przez Forticom z Estonii, natomiast w 2014 – została zakupiona przez Onet.pl., który miał nadzieję, na zwiększenie dzięki temu swojej popularności. Niestety – przez brak pomysłów początkowa formuła się wyczerpała.

Rosnąca popularność Facebooka sprawiła, że wiele osób, które miało konta zarówno na nk, jak i na fb, podejmowało decyzję o usunięciu jednego z nich.

nasza klasa na komórkę

Najczęściej była to Nasza Klasa, z uwagi na mniejszą ilość oferowanych funkcji niż portal Marka Zuckerberga.

Z każdym rokiem Facebook przejmował kolejnych użytkowników, a NK traciła swoje udziały. Nikt nie miał też pomysłów na dalszy rozwój lub zmianę portalu – nie tylko Onet, ale także Ringier Axel Springer Polska, właściciel naszej klasy od 2018 roku.

Z uwagi na niepopularne, a także nietrafione decyzje związane z funkcjonalnościami serwisu (wspomniany już Śledzik), a także komercjalizacją sprawiły, że coraz mniej osób zastanawiało się, jak szukać znajomych na Naszej Klasie i przenosiło się w inne miejsca.

Użytkowników ubywało i przez to 26 maja 2021 roku ostatecznie ogłoszono decyzję o zamknięciu nk.pl. Oficjalnie serwis zakończył swoją działalność 27 lipca 2021 roku.

Dlaczego zamknięto Naszą Klasę?

Wyżej opisane problemy z pewnością pokazują, że powodów, by zamknąć Naszą Klasę, było kilka. Jednym z nich było wyczerpanie się formuły – strona po prostu z czasem przestała przyciągać i nie oferowała nic, co mogłoby zainteresować użytkowników. Usuwali oni swoje konta, przez co główny cel portalu Nasza Klasa (szukaj szkoły, klasy, znajomych z dawnych lat itd.) przestał mieć rację bytu.

Użytkowników ubywało jednak jeszcze z innego powodu. Był nim brak jakiejkolwiek strategii marketingowej dla firm lub fikcyjnych profili – miały być one od początku zamykane, jednak inaczej było w praktyce. Kto korzystał z portalu na pewno pamięta, że codziennie otrzymywało się dziwne zaproszenia od różnorakich kont. Ponadto firmy nie były zainteresowane dodaniem swoich kont na nk, bo nie uważały tego miejsca za dobry sposób na dotarcie do klientów. Zdecydowanie lepszym narzędziem do tego okazał się Facebook.

zamknięcie serwisu nasza klasa

Co stało się z danymi użytkowników Naszej Klasy?

Portalu nie zamknięto oczywiście z dnia na dzień. Poinformowano odpowiednio wcześniej, że 27 lipca 2021 roku nk.pl zakończy swoją działalność. Od 26 maja nie można było już tworzyć nowych kont, w międzyczasie likwidując także te, które nie były używane dłużej niż 2 lata.

Z uwagi na brak podstawy prawnej do dalszego przetwarzania danych osobowych, zostały one usunięte w ciągu kilku miesięcy po zamknięciu serwisu, razem z kopiami zapasowymi.

Jakie są najpopularniejsze serwisy społecznościowe?

Najpopularniejszym serwisem społecznościowym niezmiennie od dłuższego czasu jest oczywiście Facebook. Może się to jednak zmienić, z uwagi na problemy, z jakimi się obecnie mierzy – chociażby z bezpieczeństwem danych lub awariami.

Instagram

Jeśli szukasz alternatyw dla Facebooka, to warto przyjrzeć się chociażby Instagramowi, który głównie służy do dzielenia się zdjęciami oraz filmami. Zapewnia on szeroki wachlarz dodatków i filtrów, które urozmaicają fotografie.

Twitter

Kolejnym popularnym serwisem jest Twitter, który dla wielu osób jest najlepszym źródłem informacji na temat tego, co obecnie się dzieje w kraju, na świecie lub u znajomych. Na portalu pojawiają się krótkie komunikaty, czyli tzw. tweety.

Linkedin

Serwisem społecznościowym o którym warto wspomnieć jest również Linkedin. Służy on głównie do poszukiwania pracy, nawiązywania kontaktów zawodowych oraz rozwijania swojego biznesu. Umożliwia budowanie profesjonalnego wizerunku, a także dzielenie się ze swoją siecią kontaktów różnymi interesującymi artykułami lub filmami.

TikTok

Jeden z najpopularniejszych serwisów wśród młodszych osób, jednak coraz częściej wykorzystywany jest także przez firmy do reklamowania swoich usług i produktów. TikTok umożliwia publikację krótkich filmików, połączonych z filtrami oraz naklejkami.

MeWe

Platforma jest wizualnie bardzo zbliżona do Facebooka, można znaleźć na niej grupy, wydarzenia lub strony, a także rozmawiać ze znajomymi poprzez czaty. Dużą zaletą serwisu jest jego zwiększona prywatność – dane osobiste nie podlegają sprzedaży i nie można ich wykorzystywać w kampaniach marketingowych. Warto wspomnieć również o braku reklam, co zapewnia przyjazny i przejrzysty interfejs.

Może Cię zainteresować:

Filozof z wykształcenia, fanka nowych technologii i gier komputerowych. W wolnych chwilach uwielbia grać w Talisman, czytać fantastykę i biografie, piec ciasta i babeczki oraz jeździć na rowerze.