Search icon

Najczęściej pobierane aplikacje 2021. Czy masz je wszystkie?

13.01.2022 |
| Clock Przeczytasz w 5 Minuty
Najczęściej pobierane aplikacje 2021. Czy masz je wszystkie?
Przeczytasz w 5 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Nadejście nowego roku to czas podsumowań – również dla branży technologicznej. A że 2021 do typowych nie należał, tym ciekawsze mogą okazać się refleksje z nim związane. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Apptopia – platforma analizująca kluczowe z biznesowego punktu widzenia dane na temat aplikacji mobilnych. Podobnie jak w latach ubiegłych przygotowała zestawienie tych najpopularniejszych na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Czy przedstawione wyniki czymś nas zaskoczą? Na pewno rzucą światło na kształt globalnego społeczeństwa 2021 roku – bez retuszu. Zapraszamy do lektury.

Jak powstaje lista najchętniej pobieranych aplikacji w 2021?

Wśród kluczowych zasad, wedle których skonstruowano ranking najpopularniejszych aplikacji mobilnych Apptopii, znajdują się następujące:

  • Zgromadzone w nim dane odnoszą się do aplikacji obsługiwanych przez systemy Android i iOS, z wyjątkiem tych, pochodzących z Chin, które dotyczą wyłącznie aplikacji dedykowanych systemowi iOS.
  • Dane o wersjach „lite” aplikacji uwzględniono w ramach tych odnoszących się do odpowiedniej aplikacji.
  • Aplikacje zestawiono pod kątem ich wspólnych, podstawowych funkcjonalności.
  • Przez instalację należy rozumieć nową instalację sieciową, powiązaną z określonym identyfikatorem użytkownika (nie dotyczy to więc ponownej instalacji lub zamieszczenia aplikacji w ramach pamięci innego urządzenia).

Najpopularniejsze aplikacje 2021 roku

Wydarzenia ostatnich lat zmusiły nas do pewnych przetasowań i tego też można by oczekiwać od końcowego kształtu zestawień najpopularniejszych aplikacji mobilnych. Czy to z 2021 roku będzie rankingiem na miarę czasów?

najczęściej pobierane aplikacje

Globalne wyniki przedstawiają się następująco:

  1. TikTok (656 mln)
  2. Instagram (545 mln)
  3. Facebook (416 mln)
  4. WhatsApp (395 mln)
  5. Telegram (329 mln)
  6. Snapchat (327 mln)
  7. Zoom (300 mln)
  8. Messenger (268 mln)
  9. CapCut (255 mln)
  10. Spotify (203 mln)

Zaskoczeń więc nie ma, żeby nie rzec, że wieje nudą. Prym wiodą aplikacje społecznościowe, a wśród nich Meta, której aż cztery produkty znalazły się w globalnym top 10 zestawienia. Jednocześnie należące do niej Instagram i Facebook zdystansowały WhatsAppa, zajmującego przed rokiem drugie miejsce na podium. Nie zdetronizowano za to TikToka, który kolejny rok z rzędu święci triumfy jako lider w przekrojowym rankingu. Na tle powyższych danych wyróżniają się tematycznie zaledwie dwie aplikacje: edytor zdjęć CapCut (należący do ByteDance – właściciela TikToka) i serwis strumieniowy Spotify. 2021 można więc uznać za rok pod hasłem przewodnim komunikacji. Czy to źle, czy dobrze – zależy od perspektywy. Trendy są jednak nie do podważenia.

Jak z kolei wygląda podsumowanie roku dla poszczególnych kategorii najczęściej pobieranych aplikacji 2021 roku? Śpieszymy z odpowiedzią.

Rozrywka – najpopularniejsze aplikacje mobilne

Po kilku latach oczekiwania na swoją kolej Subway Surfers w końcu podskoczyło o jeden stopień na podium, zostawiając w tyle konkurencję. Gracze bywają sentymentalni, o czym świadczy też obecność w top 10 najczęściej pobieranych gier mobilnych, takich jak Among Us, Roblox czy Join Clash, święcących triumfy również przed rokiem.

Niewzruszona względem 2020 roku pozostaje też pierwsza trójka aplikacji rozrywkowych. Do przetasowań doszło dopiero na kolejnych szczeblach – niespodziewanie Disney+ (przejęty przez HBO Max) zamienił się miejscem z Amazon Prime Video.

VOD dla miłośników polskiego kina:
35mm.online – VOD z polskimi klasykami filmowymi

W przestrzeni muzycznej zaskoczeniem okazał się zaś Resso – produkt ByteDance do społecznościowego słuchania muzyki, który mimo swojego dość krótkiego “stażu” na rynku i ograniczonej dostępności (Brazylia, Indonezja i Indie) zdołał już wspiąć się na 2. miejsce listy najczęściej pobieranych aplikacji muzycznych.

lista najchętniej pobieranych aplikacji rozrywkowych

Najczęściej pobierane gry mobilne w 2021 roku:

  1. Subway Surfers (191 mln)
  2. Roblox (182 mln)
  3. Bridge Race (169 mln)
  4. Garena Free Fire – New Age (154 mln)
  5. Among Us (152 mln)
  6. Hair Challenge (138 mln)
  7. Join Clash (136 mln)
  8. Ball Pool (130 mln)
  9. Ludo King (125 mln)
  10. Candy Crush Saga (119 mln)

Najczęściej pobierane aplikacje rozrywkowe w 2021 roku:

  1. Netflix (173 mln)
  2. YouTube (166 mln)
  3. Google Play Games (131 mln)
  4. Disney+ (126 mln)
  5. Amazon Prime Video (120 mln)
  6. YouTube Kids (91 mln)
  7. HBO Max (73 mln)
  8. Twitch (69 mln)
  9. Hotstar (56 mln)
  10. Pluto TV (54 mln)

Najczęściej pobierane aplikacje muzyczne w 2021 roku:

  1. Spotify (203 mln)
  2. Resso (85 mln)
  3. YouTubeMusic (79 mln)
  4. StarMaker (76 mln)
  5. Shazam (75 mln)
  6. SoundCloud (52 mln)
  7. Amazon Music (44 mln)
  8. Wynk Music (38,2 mln)
  9. Music Player (38 mln)
  10. JioSaavn (35 mln)
Sprawdź nasze porównanie Apple Music i Spotify:
Apple Music czy Spotify? Porównanie serwisów muzycznych

Lifestyle – najpopularniejsze aplikacje w 2021 roku

Podobnie jak rok temu TikTok jest bezkonkurencyjny w przestrzeni aplikacji społecznościowych. Bez większych zaskoczeń również w pozostałym zakresie – dostrzec można jedynie zamianę miejsc między Instagramem a Facebookiem. Spory spadek ilości pobrań odnotował WhatsApp (600 mln vs. 395 mln); wciąż jednak plasuje się tuż za podium.

Do znaczących zawirowań doszło z kolei w przestrzeni mobilnego e-commerce. Przodujący w zeszłym roku Amazon zajmuje obecnie pozycję tuż za podium. Jego miejsce zajęło zaś Shopee (które po Azji Południowo-Wschodniej zdecydowało się na ekspansję na rynek Ameryki Łacińskiej), a tuż za nim Shein i Meesho (wdrażające strategię handlu społecznościowego).

Jeżeli chodzi o aplikacje do zamawiania jedzenia, zauważyć można dwie doniosłe różnice: pierwszą z nich jest detronizacja Uber Eatsa i DoorDasha przez McDonald’sa, drugą – pojawienie się w ramach najczęściej pobieranych aplikacji mobilnych do zamawiania jedzenia To Good To Go, mającego na celu zapobieganie marnowaniu się żywności.

najpopularniejsze aplikacje mobilne lifestyle

Najczęściej pobierane aplikacje społecznościowe w 2021 roku:

  1. TikTok (656 mln)
  2. Instagram (545 mln)
  3. Facebook (416 mln)
  4. WhatsApp (395 mln)
  5. Snapchat (327 mln)
  6. Twitter (171 mln)
  7. MX Taka Tak (128 mln)
  8. Discord (121 mln)
  9. WeChat (109,4 mln)
  10. Josh (111 mln)

Najczęściej pobierane aplikacje zakupowe w 2021 roku:

  1. Shopee (203 mln)
  2. Shein (190 mln)
  3. Meesho (153 mln)
  4. Amazon Shopping (148 mln)
  5. Flipkart (93 mln)
  6. AliExpress (84 mln)
  7. Wish (72 mln)
  8. Pinduoduo (67,4 mln)
  9. Lazada (67,1 mln)
  10. Alibaba (62 mln)

Najczęściej pobierane aplikacje do zamawiania jedzenia w 2021 roku:

  1. McDonald’s (116 mln)
  2. Uber Eats (72 mln)
  3. DoorDash (43 mln)
  4. Starbucks (30 mln)
  5. foodpanda (28 mln)
  6. Zomato (27 mln)
  7. Metuan Takeaway (26,7 mln)
  8. Domino’s (24 mln)
  9. Grab (23 mln)
  10. Too Good To Go (21 mln)

Kryptowaluty, płatności, praca –  lista najchętniej pobieranych aplikacji w 2021

Prawdziwa rewolucja miała miejsce na rynku kryptowalut. Ilość pobrań aktualnego prowadzącego (Binance) wynosi ośmiokrotność wyniku osiągniętego przez tego ubiegłorocznego (Coinbase – Buy&Sell).

W sektorze płatniczym, mimo przetasowań na dalszych stopniach podium miano lidera wciąż przypisać można PayPalowi. Podobnie, Zoom nieustannie jest faworytem wśród aplikacji biurowych z wynikiem 300 milionów pobrań. Z odpowiednio niższymi, choć wciąż imponującymi wynikami plasują się za nim Google Meet (192 mln), WhatsApp Business (143 mln) i Microsoft Teams (141 mln). Era pracy zdalnej stała się więc rzeczywistością i zapewne taką pozostanie.

najpopularniejsze aplikacje użytkowe

Najczęściej instalowane aplikacje kryptowalutowe w 2021 roku:

  1. Binance (64 mln)
  2. Crypto.com (41 mln)
  3. Coinbase (40 mln)
  4. Trust (16 mln)
  5. eToro (8 mln)
  6. CoinbaseWallet (7.9 mln)
  7. CoinMarketCap (7,8 mln)
  8. CoinSwitch (7.6 mln)
  9. Voyager (6 mln)
  10. BtcTurk (4,8 mln)

Najchętniej pobierane aplikacje płatnicze w 2021 roku:

  1. PayPal (106 mln)
  2. GooglePay (82 mln)
  3. PhonePe (79 mln)
  4. Alipay (68 mln)
  5. Cash App (57 mln)
  6. Paytm (37 mln)
  7. Venmo (31 mln)
  8. Zelle (17 mln)
  9. Western Union (12 mln)
  10. Remitly (5 mln)
Zachowaj ostrożność podczas korzystania z aplikacji w internecie:
10 zasad bezpiecznych płatności w Internecie

Najczęściej pobierane aplikacje biurowe w 2021 roku:

  1. Zoom (300 mln)
  2. Google Meet (192 mln)
  3. WhatsApp Business (143 mln)
  4. Microsoft Teams (141 mln)
  5. Adobe Acrobat Reader (67 mln)
  6. Microsoft Authenticator (42 mln)
  7. Linkedln (38 mln)
  8. Adobe Scan (33 mln)
  9. Webex Mettings (30 mln)
  10. Ding Talk (29 mln)

Ranking Apptopii – czy top 10 jest naprawdę “top”?

Apptopia otwarcie przedstawia zasady, wedle której konstruuje swoje rankingi. Kryterium doboru próby wskazane jest jasno, podobnie jak kryterium oceny.

Chodzi tylko i aż o liczbę pobrań aplikacji – nie o czas ich użytkowania ani o poziom satysfakcji konsumenckiej. Może okazać się więc i tak, że mimo wielu niedociągnięć oprogramowania będzie miało ono bardzo dobre akcje promocyjne, które przyciągną zainteresowanie publiczności. Co więcej, być może zainteresowanie aplikacją jako taką w ogóle nie nadejdzie. Zmieni to jednak jakaś forma promocji sprzedaży, w związku z którą jej pobranie będzie się po prostu “opłacało”. To dość skrajne przykłady, ale pozwalają na wyrobienie sobie pewnej dozy ostrożności w zakresie oczekiwań.  

W końcu, Apptopia uwzględnia w swoich rankingach jedynie aplikacje możliwe do pobrania. Pomija zaś te wbudowane, co prowadzi do pewnych zniekształceń. Warto mieć to na uwadze, śledząc kolejne zestawienia najpopularniejszych aplikacji mobilnych.

Może Cię zainteresować:

Z wykształcenia prawniczka i specjalistka ds. social mediów. Z zamiłowania pasjonatka podróży, kina i swojego królika. Na co dzień stara się otaczać wszystkim, co inspiruje i uwrażliwia, aby potem móc przelać (nie wylać!) to na klawiaturę swojego komputera.