mLegitymacja – jak założyć i aktywować cyfrową legitymację?
Po co komu dzisiaj świstek papieru albo kawałek plastiku z danymi ucznia lub studenta? Wystarczy mLegitymacja – usługa, która jest częścią aplikacji mObywatel i w pełni zastępuje tradycyjny dokument. Co trzeba zrobić, aby ją uzyskać?
- Czym jest mLegitymacja?
- Do czego uprawnia mLegitymacja?
- Jak wygląda mLegitymacja?
- mLegitymacja szkolna – jak założyć?
- Jak sprawdzić czy w szkole jest mLegitymacja?
- mLegitymacja studencka – jak aktywować?
- Jak dodać mLegitymację do mObywatel?
Czym jest mLegitymacja?
To legitymacja w telefonie. mLegitymacja szkolna i mLegitymacja studencka jest elektroniczną wersją tradycyjnego dokumentu, który otrzymuje każdy uczeń i student. Co więcej, jest całkowicie bezpłatna, a przy tym w pełni bezpieczna. Wystarczy dostęp do smartfona i połączenie z internetem, czyli coś, co we współczesnym świecie nikomu nie jest obce.
mLegitymacja to jedno z narzędzi dostępnych w ramach aplikacji mObywatel – to właśnie do niej należy wgrać dokument.
Do czego uprawnia mLegitymacja?
O ile łatwo zapomnieć zabrać ze sobą tradycyjną legitymację, tak bez telefonu większość z nas się nie rusza z domu. mLegitymacja będzie zawsze pod ręką, jeśli będziemy jej potrzebować.
Pozwala potwierdzić przynależność do danej szkoły lub uczelni i daje uprawnienia, by skorzystać z ulg i zwolnień. Respektują ją kontrolerzy biletów, biblioteki, a nawet restauracje, oferujące zniżki dla uczniów i studentów.
Warto też dodać, że cyfrowy dokument nie ulegnie zniszczeniu i nie trzeba będzie wyrabiać go na nowo – co jest w zupełnym przeciwieństwie do zwykłej legitymacji. Kradzież tożsamości też nie będzie zagrożeniem, bo aplikacja ma wbudowane odpowiednie zabezpieczenia.
Jak wygląda mLegitymacja?
Cyfrowy dokument wygląda podobnie do tradycyjnego, ale nie identycznie. Zawiera natomiast wszystkie dane, jakie znajdują się na zwykłej legitymacji:
- imię i nazwisko,
- szkoła/uczelnia wraz z adresem,
- data urodzenia,
- PESEL,
- numer legitymacji,
- data wydania i termin ważności.
mLegitymacja szkolna powinna wyglądać mniej więcej w ten sposób:
Studencka mLegitymacja powinna wyglądać mniej więcej w ten sposób:
mLegitymacja szkolna – jak założyć?
Zacznijmy od samych podstaw i formalności, których trzeba dopełnić, aby otrzymać mLegitymację. Jak zacząć przygotowania?
Przede wszystkim należy zorientować się czy szkoła lub uczelnia uczestniczy w programie (więcej o tym znajdziesz niżej) – jeśli tak, koniecznie będzie wypełnienie wniosku. Wiele placówek udostępnia je na swojej stronie, wniosek będzie też dostępny w sekretariacie. Uzupełnia go rodzić (jeśli dziecko nie ma 18 lat) albo uczeń (jeśli ukończył 18 lat).
Do wniosku należy dołączyć też zdjęcie ucznia. Teoretycznie może to być selfie, jednak powinno spełniać wszystkie wymogi zdjęcia legitymacyjnego – białe lub jasne tło, cała twarz widoczna w kadrze. Bezpiecznym rozwiązaniem jest wizyta u fotografa. Zdjęcie musi być w formacie .jpg lub .jpeg i nie może przekraczać 5 MB.
Dokumenty składa się elektronicznie albo bezpośrednio w sekretariacie. Wszystko zależy od danej szkoły, a praktyki są przeróżne. Najlepiej zorientować się bezpośrednio w placówce, w jakiej formie należy dostarczyć dokumenty. Jeśli wszystko zostało odpowiednio przygotowane, szkoła dostarczy kod cyfrowy i kod QR, które będą potrzebne przy dodawaniu legitymacji w aplikacji mObywatel.
Jak sprawdzić czy w szkole jest mLegitymacja?
Jeśli nie masz pewności, czy szkoła uczestniczy w programie mLegitymacja, możesz to samodzielnie sprawdzić. Wystarczy, że wejdziesz na stronę ose.gov.pl, gdzie znajdują się wszystkie placówki, które dołączyły do mLegitymacja. Lista szkół znajduje się pod wyszukiwarką – skorzystaj z niej, aby znaleźć tę, która Cię interesuje.
Po prawej stronie zobaczysz informację, czy szkoła należy do programu.
mLegitymacja studencka – jak aktywować?
Studenci ubiegający się o wydanie mLegitymacji, muszą zalogować się do systemu USOS. Następnie znaleźć zakładkę o nazwie “mLegitymacja” i złożyć zamówienie na elektroniczną legitymację. Należy jednak zaznaczyć, że procedura zamawiania może znacząco się różnić w zależności od uczelni.
Jeśli jednak wszystko poszło po naszej myśli, powinniśmy otrzymać kod QR. Aktywacja mLegitymacji studenckiej odbywa się dokładnie tak samo, jak aktywacja mLegitymacji szkolnej, czyli poprzez dodanie jej do aplikacji mObywatel.
Jak dodać mLegitymację do mObywatel?
Kiedy złożyliśmy stosowne wnioski i mamy kod QR, możemy przystąpić do procedury dodania mLegitymacji do aplikacji mObywatel. Wszystko odbywa się w kilku prostych krokach.
mLegitymacja – jak aktywować w aplikacji mObywatel?
- W aplikacji mObywatel klikamy w ikonę plusa i z listy wybierajmy Legitymacja szkolna.
- Akceptujemy regulamin i wyrażamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
- Wyrażamy zgodę na wykorzystanie przez aplikację aparatu w smartfonie.
- Skanujemy kod QR.
- Wpisujemy kod aktywacyjny.
- Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, na smartfonie pojawi się mLegitymacja.
Warto też dodać, że za pomocą mLegitymacji możemy przedłużyć ważność dokumentu. Podobnie jak w przypadku aktywacji mLegitymacji, musimy najpierw zdobyć kod, który wykorzystamy w aplikacji mObywatel.
Może Cię zainteresować:
- Zmiany w aplikacji mObywatel 2.0 – sprawdź, co nowego
- eRecepta w aplikacji mObywatel – warto skorzystać
- Aplikacja Zaszczepieni – kto może z niej korzystać?
- Nowa funkcja w aplikacji mObywatel – paszport elektroniczny
- Profil zaufany – jak go założyć? Do czego służy?
- Podpis elektroniczny i kwalifikowany – czym się różnią?
- Wyprawka szkolna 300 Plus – jak złożyć wniosek?
- Lista aplikacji do nauki w szkole i na studiach