Już nie tylko Facebook i Instagram. Meta chce mieć swojego Twittera
Amerykański gigant technologiczny Meta obecnie posiada w swoim portfolio między innymi platformy Facebook i Instagram, komunikatory Messenger i WhatsApp, a także wiele mniej lub bardziej znanych usług, serwisów i produktów. Najwyraźniej firma nie chce na tym poprzestać, teraz chce stworzyć konkurencję dla Twittera. Kiedy Meta zrobi Twittera we własnym wydaniu i jakie to może mieć skutki dla branży social mediów? Czy ten plan w ogóle jest realny?
Meta tworzy konkurencję dla Twittera?
Jednym ze sposobów na odniesienie sukcesu jest skuteczne skopiowanie produktu konkurencji. Jeśli alternatywa okaże się lepsza, a przy tym odpowiednio wypromowana, może zagrozić usłudze, na której się wzoruje. Być może z tego powodu Meta tworzy konkurencję dla Twittera. Koncern sterowany przez Marka Zuckerberga ma spore doświadczenie w tworzeniu popularnych serwisów social media i platform do wymiany informacji. Z pewnością nie musieliby więc martwić się o odpowiednie rozreklamowanie nowego produktu.
Pomysł stworzenia alternatywy dla Twittera przez Meta powstał już w 2016 roku.
Być może włodarze Mety uznali, że właśnie teraz nadarzyła się odpowiednia okazja, by rzucić wyzwanie Twitterowi. Ostatnio wokół ćwierkającego serwisu zrobiło się sporo zamieszania. Po przejęciu Twittera przez Elona Muska i kontrowersjach związanych z płatną weryfikacją kont (Musk „przestrzelił” z wymogiem wykupienia usługi Twitter Blue…), sporo osób chciałoby odwrócić się od Twittera. Chciałoby, ale niezbyt ma takie możliwości. Dziś na rynku nie ma zbyt wielu alternatyw. Jedną z nich może być dość nowy produkt o nazwie „Mastodon„. Jest to jednak raczej niszowy serwis, niż rzeczywisty konkurent Twittera.
O planach Mety poinformował portal Platformer. Pozyskał informację o tym, że właściciele Instagrama i Facebooka pracują nad produktem o zasadzie działania bardzo podobnej do Twittera. Chodzi o możliwość dzielenia się przez użytkowników krótkimi aktualizacjami, głównie tekstowymi. Rzekomo najnowszy produkt, nad którym trwają już prace, ma nawet nazwę, choć raczej jest to tylko wewnętrzne określenie.
Czy Meta P92 stanie się konkurencją dla Twittera?
Z doniesień Platformer wynika, że Meta tworzy konkurencję dla Twittera pod kodową nazwą „P92”. Do serwisu będziemy się logować przy pomocy posiadanych już danych – konta Instagrama, być może także Facebooka lub Messengera.
Meta chce zabrać Twitterowi część spośród ponad 350 milionów użytkowników.
P92 ma działać w sposób zdecentralizowany. Z pogłosek wynika, że użytkownicy sami mogliby stawiać serwery, na których panowałyby ich własne „zasady” – na przykład związane z cenzurowaniem treści. Założyciele takich serwerów mogliby mieć więc spory wpływ na sposób i jakość dyskusji w tym obszarze. Produkt miałby korzystać z protokołu ActivityPub należącego do architektury Fediwersum. Mastodon również korzystał z tego protokołu.
Czas pokaże, czy nowy produkt Mety stanie się pierwszym realnym konkurentem dla Twittera. Póki co ciężko mówić o jakichkolwiek szczegółach, czy dacie premiery nowego serwisu.
Może zainteresują Cię także inne artykuły