LinkedIn – co to jest i dlaczego warto mieć na nim profil?
LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy, który przede wszystkim ma ułatwić znalezienie pracy, pozyskanie klientów oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych. Z uwagi na to, że mnóstwo aspektów codzienności przenosi się do świata wirtualnego, warto również i swój wizerunek zawodowy rozwijać w Internecie. Najlepszym do tego miejscem jest właśnie Linkedin. Co to za portal, jak działa i w jaki sposób można w nim zaznaczyć swoją profesjonalną obecność? Sprawdźmy!
- Co to jest LinkedIn i jak to działa?
- Portal LinkedIn.pl – dla kogo? Po co zakładać konto?
- Czy LinkedIn jest płatny?
- Jak założyć konto LinkedIn? Krok po kroku
- LinkedIn – jak stworzyć profesjonalny profil, który zainteresuje rekruterów?
- LinkedIn fakty i mity, czyli które triki mają sens?
- Czy na Linkedin widać, kto oglądał mój profil?
- Jak usunąć konto na LinkedIn? Krok po kroku
Co to jest LinkedIn i jak to działa?
LinkedIn to portal, który został uruchomiony w 2003 roku i skupia się na kontaktach społeczno-biznesowych.
Globalnie korzysta z niego ponad 740 milionów osób, które posiadają tam swoją “wizytówkę”, na którą składają się takie informacje zawodowe, jak miejsca pracy, doświadczenie i referencje.
LinkedIn po polsku pojawił się w 2012 roku i od tego czasu swój profil założyło około 4,6 mln osób w naszym kraju. Są to głównie trzy grupy zawodowe, czyli osoby poszukujące pracy, prowadzące własną działalność lub reprezentujące daną firmę.
Portal LinkedIn.pl – dla kogo? Po co zakładać konto?
Zastanawiasz się, w jakim celu założyć swój profil na LinkedIn, czy warto i jakie daje korzyści? Jest to serwis właściwie dla każdego i służy przede wszystkim do:
- poszukiwania pracy,
- szukania pracowników,
- rozwijania kontaktów biznesowych,
- promowania firmy, np. w celu pozyskiwania nowych klientów.
LinkedIn jest także pomocny w budowaniu swojej marki osobistej i zwiększenia jej widoczności. To także świetne miejsce, by rozwijać swoją zawodową sieć kontaktów, a także przeprowadzać kampanie reklamowe.
To oczywiście nie wszystko. Serwis daje również możliwość dodawania wartościowych publikacji, na przykład artykułów, oraz ich promowania. Można tam także umieszczać referencje, potwierdzić umiejętności swoje oraz innych użytkowników, a także dodać się do grup branżowych. Umożliwia to dzielenie się swoim doświadczeniem z innymi oraz poszerzanie wiedzy.
Portal pomaga nie tylko w tworzeniu swojego wirtualnego CV, ale jest także doskonałym miejscem, by zorientować się, jaką ma się konkurencję w branży.
Czy LinkedIn jest płatny?
Aplikacja LinkedIn daje ogromne możliwości już w wersji bezpłatnej, dzięki której można:
- odszukiwać oraz nawiązywać kontakty,
- poprosić o rekomendacje oraz ich udzielać,
- wyświetlać profile innych użytkowników,
- otrzymywać nieograniczoną liczbę wiadomości,
- otrzymywać cotygodniowe powiadomienia odnośnie maksymalnie 3 wyszukiwań.
Jeśli jednak Twoje potrzeby są nieco większe, to z pewnością powinno Cię zainteresować LinkedIn Premium. Cena różni się w zależności od wybranego planu. Dla każdego użytkownika dostępny jest miesięczny, darmowy okres próbny.
LinkedIn oferuje 4 plany Premium:
- Premium Career (99,99 zł/msc lub 959,88 zł/rok),
- Premium Business (199,99 zł/msc lub 1799,88 zł/rok),
- Sales Navigator (299,98 zł/msc lub 2879,89 zł/rok),
- LinkedIn Recruiter (399,98 zł/msc lub 3839,88 zł/rok).
Premium Career
Premium Career to płatny wariant dla osób, które szukają pracy.
Dzięki niemu można zyskać:
- dostęp do platformy edukacyjnej LinkedIn Learning, która daje możliwość uczestniczenia w kursach oraz zdobywania nowych umiejętności na swoim profilu,
- pełną listę osób, które wyświetliły Twój profil,
- możliwość wysyłania wiadomości bezpośrednio do rekruterów,
- opcję sprawdzenia, jak wypadasz na tle innych kandydatów.
Premium Business
Plan Premium Business będzie odpowiedni dla profesjonalistów, którzy chcieliby poszerzyć swoje konto o kilka dodatkowych funkcji oraz rozwinąć swoją sieć znajomych. Dzięki niemu otrzymuje się takie same możliwości, jak przy koncie Premium Career, plus możliwość wysyłki 15 wiadomości InMail oraz szereg personalizowanych wskazówek.
Sales Navigator
Sales Navigator to konto dla osób, które chcą znaleźć nowych klientów. Istnieje możliwość wykupienia planu dla jednej osoby, zespołu lub całego przedsiębiorstwa. Głównie korzystają z niego handlowcy, ale także rekruterzy.
Korzyści:
- 20 wiadomości InMail,
- OpenProfile – niezależnie od tego, czy dany klient jest w Twoich kontaktach, czy nie, będzie mógł wysłać do Ciebie wiadomość,
- możliwość zapisania 1500 potencjalnych klientów,
- lista osób, które wyświetliły profil,
- dodawanie tagów lub notatek do profili i stron firmowych,
- przeglądanie nieograniczonej liczby osób,
- kilkanaście filtrów zaawansowanego wyszukiwania.
LinkedIn Recruiter
Umożliwia szybsze znalezienie oraz zatrudnienie nowych kandydatów. Opcja ta dostępna jest w kilku wariantach, z podstawowym Recruiter Lite.
Korzyści:
- utworzenie do 100 projektów,
- zaawansowane filtry wyszukiwania,
- 30 wiadomości InMail,
- 10 zapisanych alertów wyszukiwania.
Jak założyć konto LinkedIn? Krok po kroku
Jeśli chcesz rozwijać karierę zawodową lub wypromować swoją markę, musisz założyć swoje konto. Jest to bardzo proste. Na stronie głównej portalu wystarczy kliknąć w “Dołącz teraz”.
LinkedIn daje dwie możliwości rejestracji – przez podanie adresu e-mail oraz hasła, a także przy pomocy konta Google. Następnie konieczne jest podanie swoich danych – imienia oraz nazwiska, a także podanie miejsca zamieszkania oraz stanowiska. Serwis poprosi także o wpisanie kodu, który został wysłany na podany adres mailowy. To właściwie wszystko – można już zacząć uzupełniać swój profil.
LinkedIn – jak stworzyć profesjonalny profil, który zainteresuje rekruterów?
Jeśli Twoim celem jest nowa praca, LinkedIn może Ci w tym pomóc. Warto jednak, podczas tworzenia lub aktualizacji profilu, pamiętać o kilku ważnych kwestiach, dzięki czemu będzie on zachęcał rekruterów do nawiązania z Tobą kontaktu. Każdy z elementów wizytówki powinien wyglądać profesjonalnie. Poniżej znajdziesz podpowiedzi, na co szczególnie zwrócić uwagę.
Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle
Użytkownicy, którzy odwiedzą Twój profil na LinkedInie z pewnością na początku zwrócą uwagę na dwa elementy graficznie, czyli zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle. Dobrze jest zatem zadbać o pierwsze wrażenie.
Zdjęcie profilowe powinno być aktualne i wykadrowane maksymalnie do linii ramion, aby było wystarczająco czytelne dla użytkowników. Dobrze jest wybrać schludną oraz profesjonalną fotografię – w żadnym wypadku nie może to być zdjęcie z wakacji czy selfie.
Na profilu można dodać również zdjęcie w tle, które będzie prezentować np. zainteresowania zawodowe. Znaleźć się tam może grafika z tekstem, związanym z tym, czym się zajmujesz.
Nagłówek
Nagłówek to istotna rzecz na LinkedIn. Jest to krótkie podsumowanie tego, czym się zajmujesz lub jakie są Twoje największe zalety. Wyświetla się on na profilu, ale też w innych częściach serwisu, np. postach, grupach lub komentarzach. Ten prosty tekst może zachęcić kogoś do uważniejszego sprawdzenia Twojego profilu.
Najczęściej wymienia się w nagłówku swoje umiejętności lub branżę, w której jest się specjalistą. Czasem można spotkać również technologie, z którymi dany użytkownik jest związany lub klientów, z którymi współpracował.
Podsumowanie zawodowe
Podsumowanie zawodowe to pole, które jest wyświetlane pod nagłówkiem. Warto tutaj umieścić informację o swoim doświadczeniu, umiejętnościach lub zainteresowaniach. Tekst powinien być czytelny oraz zawierać słowa kluczowe powiązane z Twoją branżą, coś, co Cię wyróżnia lub informację o tym, dlaczego warto nawiązać Twoją współpracę.
Warto zadbać o ciekawe, ale też niezbyt długie podsumowanie. LinkedIn pozwala na dodanie w nim maksymalnie 2000 znaków, jednak tak długi tekst może zniechęcić odbiorcę.
Doświadczenie i wykształcenie
Profil na LinkedIn to pewnego rodzaju internetowe CV, dlatego nie powinno tam zabraknąć informacji o doświadczeniu oraz wykształceniu. Konieczne jest podanie dokładnego okresu pracy na konkretnym stanowisku, a także jego pełną nazwę i zakres obowiązków. Im więcej szczegółów, tym lepiej potencjalny pracodawca będzie mógł poznać Twoje kompetencje.
Nie inaczej jest w przypadku wykształcenia. Warto skupić się na zaprezentowaniu swojej ścieżki edukacyjnej oraz zdobytych tytułów naukowych. Wykształcenie, nawet niezwiązane z branżą, może okazać się interesujące dla rekrutera i zachęcić go do nawiązania z Tobą kontaktu.
Umiejętności
W tej sekcji można dokładnie zaprezentować to, w czym jesteś dobry. Każdy użytkownik może dodać maksymalnie 50 umiejętności w kilku kategoriach:
- narzędzia i technologie,
- umiejętności interpersonalne,
- znajomość branży,
- inne.
Co ciekawe, LinkedIn udostępnia opcję ich potwierdzania przez innych użytkowników. Pomaga to w budowaniu wiarygodności swojej własnej marki, co może zachęcać innych do podjęcia z Tobą rozmów rekrutacyjnych.
Rekomendacje
Bez wątpienia potwierdzone przez kilku użytkowników umiejętności bardzo mocno mogą wpłynąć na Twój wizerunek jako specjalisty, jednak dobrym do tego narzędziem jest także rekomendacja na LinkedIn. Przykłady poleceń możesz znaleźć na profilach osób, które mają podobne stanowisko do Twojego. Dzięki temu sprawdzisz, jak klienci ich polecają i co w nich cenią. Będzie to przydatne, gdy poprosisz kogoś o rekomendację i zapyta, na co położyć nacisk przy jej pisaniu.
Przy każdej rekomendacji widoczne są informacje o osobie, która ją wystawiła, a także data wraz z informacją o charakterze relacji zawodowej, jaka was łączy. Warto prosić o takie właśnie polecenia na swoim profilu, gdyż wzmacniają one Twoją wiarygodność.
Języki obce, szkolenia, certyfikaty
Dodatkowo można zamieścić również informacje dotyczące znajomości języków obcych, odbytych kursów i szkoleń oraz posiadanych certyfikatów. Warto je uzupełnić, aby pokazać swoje zaangażowanie w rozwój zawodowy.
LinkedIn fakty i mity, czyli które triki mają sens?
Aby portal przyniósł Ci korzyści musisz z niego korzystać. Warto przede wszystkim poszerzać swoją sieć kontaktów. Wiele osób traktuje LinkedIn podobnie do Facebooka, czyli nie przyjmuje zaproszeń od osób, których nie zna oraz nie zaprasza innych użytkowników do swojej sieci. Jest to błąd, gdyż LinkedIn jest wykorzystywany do celów biznesowych i większość osób akceptuje tego typu zaproszenia, szczególnie, jeśli jesteście związani z tą samą branżą.
Tak samo działa to w przypadku rekruterów. Warto wysyłać im zaproszenia do sieci kontaktów, gdyż zależy im na znajomości kompetentnych kandydatów. Jeśli masz rekruterów w znajomych, to wyświetlisz im się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Dobrym pomysłem jest również nieco większe zaangażowanie, a nie tylko samo stworzenie profilu i czekanie na oferty. Łatwiej będzie Ci zostać zauważonym przez rekruterów lub potencjalnych klientów, jeśli będziesz publikować na swojej tablicy angażujące treści. Warto też dołączyć do grup branżowych. Będąc aktywnym w grupie dyskutującej o branży, będziesz również bardziej widoczny dla rekruterów.
Czy na LinkedIn widać, kto oglądał mój profil?
Z pewnością funkcja przeglądania kont innych użytkowników jest jedną z najbardziej podstawowych w każdym serwisie społecznościowych, także na LinkedIn. Czy widać, kto ogląda profil i ile razy to zrobił? I tak, i nie.
Jeśli chcesz mieć dostęp do pełnych informacji o wszystkich odwiedzających, musisz kupić konto Premium.
Jak usunąć konto na LinkedIn? Krok po kroku
Aby usunąć konto z serwisu, należy wykonać kilka prostych kroków:
- Na głównej stronie serwisu rozwiń menu “Ja” i wybierz opcję “Ustawienia prywatności”.
- Wybierz kartę “Preferencje konta”, a następnie “Zarządzanie kontem” na samym dole.
- Wystarczy kliknąć w “Zmień” przy opcji “Zamknij konto”. Serwis poprosi o podanie powodu tej czynności (należy go też krótko opisać), a następnie o wpisanie hasła.
- Zatwierdź swój wybór klikając w “Zamknij konto”.
Linkedin to portal, który bez wątpienia daje wiele możliwości rozwoju zawodowego. Aby z nich skorzystać w pełni warto założyć konto, uzupełnić swój profil i zacząć aktywnie poszukiwać nowych ścieżek kariery.
Może Cię zainteresować: