Search icon

Historia Google – kiedy powstało? Kto je założył?

21.09.2022 |
| Clock Przeczytasz w 6 Minuty
Historia Google – kiedy powstało? Kto je założył?
Przeczytasz w 6 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

27 września będziemy świętować 24. urodziny Google. Można śmiało powiedzieć, że Google to jedna z tych firm, które zmieniły świat.

Kiedy powstała największa przeglądarka świata? W jakich okolicznościach? Czym jest teraz?

Kiedy powstała wyszukiwarka Google?

Historia Google zaczyna się w 1995 r. na Uniwersytecie Stanforda, gdzie Sergey Brin miał oprowadzić młodszego kolegę, Larry’ego Page’a po uczelni. Te dwa nazwiska są odpowiedzią na pytanie: “Kto założył Google?”.

Co ciekawe – obaj znajdują się obecnie na liście 10 najbogatszych osób na świecie według magazynu Forbes. Larry Page z majątkiem 95 miliardów dolarów zajmuje 8. miejsce, a Sergey Brin z 91 miliardami – 10.

Page i Brin pierwotnie pracowali nad systemem do indeksowania i katalogowania prac dyplomowych na uczelni. Wraz z dynamicznym rozwojem Internetu wpadli na pomysł stworzenia podobnego rozwiązania dla stron internetowych.

W ich założeniu program miałby indeksować wszystkie strony internetowe i sortować je od najbardziej dopasowanej do zapytania, do najsłabiej dopasowanej. Tak powstał algorytm BackRub, który z czasem przerodził się w znaną nam dzisiaj wyszukiwarkę Google.

Page i Brin założyli firmę pod nazwą Google Inc. 4 września 1998 r., a wyszukiwarkę uruchomili 27 września tego samego roku.

Obecnie jest ona niemal synonimem szukania informacji w sieci, mimo że na rynku dostępnych jest wiele alternatywnych wyszukiwarek internetowych.

Skąd wzięła się nazwa “Google”?

Dlaczego Google? Przecież takie słowo nawet nie istnieje. A przynajmniej nie istniało do 1998 r. i powstało też przez przypadek.

Pierwszy algorytm nazywał się BackRub. Swoją nazwę wziął od pierwszego i wówczas jedynego czynnika rankingowego, czyli backlinków. Samo rozwiązanie spodobało się społeczności, ale nazwa już nie, dlatego założyciele zmienili ją na PageRank.

Jesienią 1997 r. wyszukiwarka potrzebowała nowej, pomysłowej nazwy, dlatego Brin i Page poprosili Seana Andersona, współlokatora Page’a, o propozycje. Ten podczas którejś sesji zaproponował nazwę “Googolplex” argumentując to tak:

“Staracie się opracować produkty, które pozwoliłyby ludziom na przeszukiwanie dużej ilości danych a googol to przecież ogromna liczba”.

Nazwa przypadła do gustu założycielom, ale podczas kupowania domeny, Larry Page zrobił literówkę i kupił domenę google.com. I tak już zostało. Zresztą nawet gdyby chcieli kupić właściwą domenę, to była zajęta.

Siedziba Google

Siedziba Google mieści się przy ulicy Alta Avenue 1098 w miejscowości Mountain View, w hrabstwie Santa Clara w Kalifornii.

Sam budynek nazywany jest Googleplex, czyli tak, jak pierwotnie miało się nazywać Google. W budynku pracownicy mają darmowe przekąski, fryzjera, rowery do poruszania się po kompleksie czy boisko do siatkówki.

Google Campus

Całkiem dobry podgląd siedziby Google możemy zobaczyć w filmie “Stażyści” z Owenem Wilsonem i Vince’m Vaughn’em.

Google dba o dobre samopoczucie swoich pracowników. W trakcie pracy mają prawo pójść na drzemkę, a cały kompleks jest pełen udogodnień, które mają zapewnić relaks. Świeży umysł to kreatywny i produktywny umysł. 20% czasu pracy mają przykazane przeznaczać na relaks. Podobno w trakcie tych 20% czasu zrodziły się pomysły na Gmaila czy Adsense, ale pojawiają się także głosy, że owe 20% to mit.

Ciekawostka – koszeniem trawy wokół budynku zajmują się… kozy.

Logo Google

Przez lata logo Google zmieniało się wielokrotnie. Wersję z 1998 r. Larry Page stworzył własnoręcznie w GIMPie.

Nad wersją z 1999 r., która obowiązywała najdłużej, założyciele pracowali z projektantką, Ruth Kedar. W trakcie prac odpadło wiele propozycji, a najwięcej zmian dotyczyło dwóch literek “o”. W koncepcjach miały się łączyć, przypominać znak nieskończoności, chińską pułapkę na palce. Potem jedna z liter “o” została zastąpiona lupą.

Jednak już wtedy założyciele wiedzieli, że Google będzie czymś więcej, niż tylko wyszukiwarką, więc lupa musiała zniknąć. 

Ostatecznie zdecydowali się uprościć logo oraz wyrównać i tak zostało aż do 2009 r., gdy przyszła moda na tzw. “flat design”.

jak zmieniało się logo Google
Źródło: 1000logos.net

Kamienie milowe Google

Każda wielka firma ma momenty, które ją definiują. Poniżej wymieniamy te, które ukształtowały Google.

Inwestycja Andy’ego Bechtolsheima

W 1998 r. Andy Bechtolsheim, współzałożyciel Sun Microsystems (dzisiaj Oracle), ofiarował Page’owi i Brinowi 100 000 $ na rozwój firmy.

Inwestycja pchnęła firmę mocno do przodu i można zaryzykować stwierdzenie, że bez tego Google, jakie dzisiaj znamy, mogłoby nie istnieć.

Ciekawostka: do projektu dorzucił się także między innymi Jeff Bezos, założyciel Amazona.

Przejmowanie innych marek

Znane powiedzenie mówi: “Jeśli nie możesz kogoś pokonać, to się do niego przyłącz”. Google trochę sparafrazowało to powiedzenie i zamiast przyłączać się do kogoś, postanowiło przyłączyć kogoś do siebie poprzez akwizycję.

W efekcie w 2021 r. Google władało 232 markami.

Jakie marki przejęło Google?

FirmaBranżaRokKwota
MotorolaTelekomunikacja201212,5 mld £
NestDomowa automatyzacja20143,2 mld $
DoubleClickReklamy online20073,1 mld $
LookerAnaliza danych20192,6 mld $
FitbitElektronika20072,1 mld $
YouTubePlatforma wideo20051,65 mld $
WazeNawigacja GPS20071,3 mld $
HTCTelekomunikacja20171,1 mld $
AdMobReklamy mobilne2006750 mln $
ITA SoftwareOprogramowanie i podróże2011700 mln $
Źródło: Forex.com

Wejście na giełdę

19 sierpnia 2004 r. Google ogłosiło wejście na giełdę, oferując 19 605 052 akcji klasy A po 85$ każda. Akcje umieszczono na giełdzie NASDAQ pod indeksem “GOOG”.

Sprzedaż miała miejsce poprzez aukcję online przy użyciu systemu stworzonego przez firmę Morgan Stanley oraz Credit Suisse. Zebrane w ten sposób 1,67 mld $ posłużyło na dalszy rozwój firmy.

W 2014 r. Google dokonało splitu akcji, tworząc akcje klasy C pod indeksem “GOOG”, a akcje klasy A przeszły pod indeks “GOOGL”.

Powstanie Alphabet Inc.

W 2015 r. miała miejsce restrukturyzacja Google. Założyciele firmy tłumaczyli decyzję chęcią stworzenia czystego i bardziej odpowiedzialnego bytu. Nie chcieli trzymać wielu marek pod szyldem Google.

Tak powstało Alphabet Inc., w skład którego wchodzi:

  • Google,
  • X Development,
  • Calico,
  • Nest,
  • Verily,
  • Fiber,
  • Makani,
  • CapitalG,
  • GV.

Według Interbrand Alphabet Inc. jest drugą najbardziej wartościową marką świata po Apple.

Najważniejsze produkty Google

Google powstało jako wyszukiwarka stron internetowych, ale już na etapie tworzenia logo w 1999 roku jego założyciele wiedzieli, że firma będzie czymś więcej.

I jest. Jakie produkty w swoim portfolio ma Google?

Gmail

Gmail jest jednym z najpopularniejszych systemów do wysyłki maili. W 2012 r. wyprzedził Hotmaila i stał się liderem w tym segmencie. Według danych za rok 2022 Gmail ma 1,8 miliarda użytkowników.

Część popularności wynika z faktu, że trzeba założyć skrzynkę na Gmailu, by mieć dostęp do konta Google, a co za tym idzie do pozostałych usług.

Google Workspace

Poprzednio znane jako G-Suite i Google Apps for Work. Jest to pakiet usług działający w chmurze i oferujący szereg aplikacji dla biznesu. Założone w lutym 2006 r. stanowi odpowiedź na konkurencyjne rozwiązania, głównie pakiet Office 365 od Microsoftu.

Dokumenty Google

To z kolei odpowiedź Google na sam pakiet biurowy Office.

Powstały 9 marca 2006 r. Zawierają:

  • Google Docs – edytor tekstu, odpowiednik Worda,
  • Google Sheets – arkusze kalkulacyjne, odpowiednik Excela,
  • Google Drawings – narzędzie do rysowania, odpowiednik windowsowego Painta,
  • Google Slides – prezentacje, odpowiednik Powerpointa,
  • Google Forms – formularze i ankiety, odpowiednik Microsoft Forms,
  • Google Sites – edytor stron internetoweych,
  • Google Keep – notatnik.

Dysk Google

To przestrzeń w chmurze do przechowywania plików, w tym tych tworzonych w Dokumentach Google. Powstała 24 kwietnia 2012 r.

Dysk Google w darmowej, podstawowej wersji pozwala przechowywać do 15 GB danych.

Mapy Google

Powstały 8 lutego 2005 r. Umożliwiają podgląd lokalizacji, planowanie trasy podróży, wyświetlają natężenie ruchu. Przy ich użyciu można także tworzyć wizytówki firm.

Tak wygląda mapa ich siedziby w Google Maps.

historia Google i siedziba firmy

Chrome

Według danych ze strony StatCounter Global Stats Chrome jest najpopularniejszą przeglądarką:

  1. Chrome – 65,97%.
  2. Safari – 18,57%.
  3. Edge – 4,09%.
  4. Firefox – 3,25%.
  5. Samsung Internet – 2,87%.
  6. Opera – 2,12%.

Chrome jest domyślną przeglądarką dla wyszukiwarki Google, stąd ogromna popularność. Jest też szybka z uwagi na fakt, że każda karta w przeglądarce to osobny proces, co z kolei przekłada się na legendarne obciążenie pamięci RAM.

Narzędzia analityczne

Dla specjalistów SEO i webmasterów, ale także dla zwykłych właścicieli stron internetowych, Google oferuje darmowe narzędzia do analizy widoczności strony w wyszukiwarce oraz ruchu na stronie.

  • Google Search Console – to narzędzie służy głównie analizie widoczności. Podstawowy raport pokazuje pozycje danej strony w Google na konkretne zapytanie. W GSC można także dodać mapę witryny lub poprosić Google o indeksację strony.
  • Google Analytics – to narzędzie pokazuje ruch na stronie, zachowanie użytkowników, pomaga też śledzić konwersje i jest must-have sklepów internetowych. Jego częścią jest Google Data Studio służące do przetwarzania i konwertowania danych na raporty.

Google Ads i AdSense

Google Ads (dawne Google AdWords) to ekosystem płatnej reklamy Google. Przychód firmy z reklam to prawie 210 mld $ w 2021 r. (statista.com). Reklamy Google Ads odpowiadają za około 80% wszystkich przychodów.

Google AdSense to z kolei program partnerski Google, który pozwala wydawcom współuczestniczyć w tworzeniu tego ekosystemu. Strony i portale internetowe mogą udostępniać przestrzeń reklamową w zamian za podział w zyskach.

YouTube

Kupiony w 2005 r. portal do publikowania i oglądania wideo jest obecnie drugą (po Google) najchętniej odwiedzaną stroną i drugą (też po Google) największą wyszukiwarką na świecie.

Statystyki podają, że co minutę 2500 nowych filmów trwających łącznie średnio 183 godziny trafia na Youtube. Reklamy na YT są częścią ekosystemu Google Ads.

Sprawdź filmy z największą ilością wyświetleń:
rekord wyświetleń na youtube
Ranking wyświetleń filmów na YouTube. TOP 10 wszechczasów

Google Stadia

Google Stadia miała być odpowiedzią na potrzeby graczy, których nie stać na drogi sprzęt. Nie odniosła jeszcze oczekiwanego sukcesu głównie z uwagi na fakt, że gracze nie są przekonani do abonamentowego modelu dystrybucji gier. To w sumie dziwne, bo mało komu przeszkadzają gry MMO z subskrypcją jak WoW, Final Fantasy XIV czy EVE Online.

Zdania na temat Stadii są podzielone. W kuluarach mówi się, że Google zarzuca projekt. Samo Google konsekwentnie dementuje te pogłoski.

Sklep Google Play

To miejsce, w którym użytkownicy mogą pobrać aplikacje, muzykę czy książki na swoje urządzenie z systemem Android. Powstał z połączenia Google Music i Android Market. Obecnie można w nim dostać 3 miliony aplikacji. W 2021 r. Sklep Google Play zanotował 111,3 mld pobrań.

Google Pixel

Pixel to marka sprzętu elektronicznego należąca do Google, która sprzedaje smartfony, tablety i laptopy. Pierwszym z serii był wypuszczony w 2013 r. Chromebook Pixel. Dzisiaj marka Google Pixel jest znana z dość dobrze przyjętych smartfonów chwalonych za niewygórowaną cenę i szybkie aktualizacje.

NANO w Google News

Może Cię zainteresować:

TEMATYKA:
Fan gier cRPG, klimatycznych uniwersum i dobrej fabuły. Poszukiwacz najlepszego stosunku cena/jakość. Najpierw pisał prace domowe, teraz pisze artykuły. Prywatnie bloger, maruda oraz niepraktykujący pasjonat zdrowego żywienia i sportów walki.