Search icon

Etyczne social media? Poznaj Supernova – alternatywę dla Instagrama

07.01.2022 |
| Clock Przeczytasz w 3 Minuty
Etyczne social media? Poznaj Supernova – alternatywę dla Instagrama
Przeczytasz w 3 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Marzysz o lepszych od Facebooka i Instagrama social mediach, które wesprą ludzi potrzebujących, pokrzywdzone zwierzęta czy walkę ze zmianami klimatycznymi? Odpowiedzią może być sieć społecznościowa Supernova, która w planach ma dzielenie się zebranymi dochodami z organizacjami charytatywnymi. Supernova Social Network ma być miejscem, gdzie reklamy i social media mogą być połączone w jeden twór, działający w imię “większego dobra”.

Co to jest Supernova Social Network?

Supernova to aplikacja, która niedawno pojawiła się w sklepach Apple i Google Play. Ma stanowić główną alternatywę dla Facebooka i Instagrama pod względem etycznym. Jej przychody w większości (60%) mają trafiać do organizacji charytatywnych.

Założycielem nowego social media jest Brytyjczyk Dominic O’Meara, od lat zajmujący się marketingiem. Wpadł on na pomysł, że każdy użytkownik Supernovy będzie mógł podjąć samodzielną decyzję, na jaką pomoc charytatywną chce przeznaczyć swoje “lajki”.

W aplikacji nie chodzi o to, aby dawać polubienia tylko za udostępnioną treść, ale też podarować “polubienie” organizacji charytatywnej, która zostanie dzięki tej treści wsparta w swoich działaniach.

Jeśli rozdasz dużo “lajków”, co nazywane jest również “punktami Karmy”, będziesz mógł przyznać “supernovę”, która warta jest 10x więcej niż tradycyjne “polubienie”.

Supernowa aplikacja

Na czym polega etyczność Supernova?

Oprócz tego, że Supernova ma dzielić się pieniędzmi, jej etyka ma być oparta na niwelowaniu negatywnych treści w sieci. Chodzi również o wrażliwość na drugą osobę, której np. na Instagramie nie można znaleźć. Przykładem może być zablokowanie zdjęcia karmiącej matki.

Założyciel Supernovy wpadł na pomysł, aby moderacją zajmował się w 100% czynnik ludzki, dzięki czemu jej użytkownicy, będą czuli się bardziej bezpieczni i pozytywnie nastawieni do innych użytkowników. Po jakimś czasie moderacja ma być wspierana maszynowo, ale tylko dodatkowo, ponieważ Supernova będzie moderowana głównie przez ludzi.

Aplikacja ma działać w oparciu o “Standardy Wspólnoty”, zawierającej wytyczne odnoszące się do ogólnego użytkowania Supernovy. Ich wykorzystanie ma zapewnić pozytywną komunikację pomiędzy użytkownikami nowej sieci społecznościowej.

Co założyciel ma do powiedzenia reklamodawcom?

Bycie częścią „nowej ery” mediów społecznościowych, które postępują właściwie, jest świetne dla marek, w przeciwieństwie do bycia częścią starego toksycznego porządku, który może im szkodzić.

O’Meara w wywiadzie dla „Techcrunch”.

Czy Supernova ma szansę zaistnieć?

Cała idea sieci Supernova wydaje się fascynująca poprzez pozytywne działanie, takie jak chociażby dzielenie się 60% swoich dochodów z reklam z organizacjami charytatywnymi. Jednak, aby móc rozdać pieniądze, najpierw należałoby je zarobić. Więc mimo tego, że Supernova chciałaby działać i zarabiać w inny sposób niż Facebook czy Instagram, to jednak chcąc pomóc charytatywnie, będzie musiała skierować wzrok swoich odbiorców na reklamy i zachęcić do zbierania “punktów Karmy”.

Co to oznacza? Fakt, że Supernova będzie zmuszona do praktycznie takiego samego działania, jak te najbardziej znane portale społecznościowe. Czy ta alternatywa dla Instagrama ma szansę zaistnieć? Wydaje się, że samo przyciągnięcie uwagi poprzez akcje charytatywne nie będzie wystarczające, aby nagle tysiące użytkowników zrezygnowało np. z Facebooka. Dodatkowo tworzenie “waniliowej społeczności” w dobie czasów, w których ludzie złaknieni są kontrowersyjnych tematów, także może nie wystarczyć, aby stworzyć kilkumilionową społeczność Supernova.

szanse supernova na sukces

Najpopularniejsze portale społecznościowe

Dziś do najpopularniejszych portali społecznościowych można zaliczyć Facebooka i Instagrama. Na tym możliwości wcale się nie kończą, a niektóre portale istnieją znacznie dłużej niż wcześniej wspomniani giganci. Wśród tych cieszących się największych zainteresowaniem należałoby jeszcze wymienić:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • MeWe
  • Gab
  • Parler
  • YouTube
  • Pinterest
  • TikTok
  • Albicla

Może Cię zainteresować:

Z wykształcenia dziennikarz prasowy i coach. Tworzeniem treści zajmuje się zawodowo od kilku lat. Pisanie i dobra książka są nieodłącznymi atrybutami w jej życiu. Po latach doszła pasja do gotowania i sprzedaży. Uwielbia nowe technologie, które na co dzień może wykorzystywać w swoim życiu. Uparcie dąży do osiągania celów i nawet dobrze jej to wychodzi.