Search icon

e-TOLL – jak działa system poboru opłat na autostradach? Kogo i gdzie obowiązuje?

11.07.2023 |
| Clock Przeczytasz w 5 Minuty
e-TOLL – jak działa system poboru opłat na autostradach? Kogo i gdzie obowiązuje?
Przeczytasz w 5 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Postęp technologiczny otwiera przed nami nowe możliwości, a bramki na płatnych odcinkach drogowych odchodzą powoli do lamusa. W czerwcu 2021 został wprowadzony nowy system e-TOLL, który od 1 grudnia 2021 zastąpił ręczne punkty poboru opłat. Czym jest e-TOLL, komu się przyda i jak z niego skorzystać?

Czym jest e-TOLL? Od kiedy obowiązuje?

E-TOLL to nowy system poboru opłat drogowych, który pozwala przejechać przez punkt poboru bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

Stare rozwiązanie viaTOLL z dniem 1 października 2021 zostało całkowicie zastąpione przez nowe: e-TOLL. System opiera się o technologię wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramek. Każdy zobligowany do korzystania z e-TOLL może wybrać samodzielnie wybrać jeden z trzech sposobów przekazania danych lokalizacyjnych do systemu:

  • darmowa aplikacja instalowana na urządzeniu mobilnym,
  • lokalizator fabrycznie zamontowany w pojeździe,
  • urządzenia pokładowe.
e-toll jak działa

Jak działa system e-TOLL? Czym różni się od viaTOLL?

System e-TOLL to rozwiązanie bliźniaczo podobne do viaTOLL, z jedną różnicą. Zmiana wynika z odejścia od technologii radiowej (viaTOLL) na rzecz pozycjonowania satelitarnego (e-TOLL). e-TOLL ma przede wszystkim ułatwić poruszanie się po płatnych odcinkach drogowych, a jednocześnie zmniejszyć kolejki na autostradach i zredukować koszty wynikające z ich obsługi. Nowy system sprawia, że wszyscy kierowcy będą dokonywać opłat w ten sam sposób, a należność za przejazd zostanie pobrana automatycznie.

Istotną różnicą pomiędzy e-TOLL a starym viaTOLL jest odejście od konieczności posiadania specjalnego urządzenia (viaBOX). Od października 2021 kierowca samodzielnie decyduje, w jaki sposób będzie przekazywał dane lokalizacyjne.

Kto musi korzystać z e-TOLL?

Zawodowi kierowcy od początku mieli obowiązek przejść na e-TOLL. Z kolei osobowe samochody (i pojazdy do 3,5 tony) początkowo miały wybór i należało to traktować jako alternatywę, bo tradycyjny punkt poboru opłat działał tak samo, jak dotychczas do dnia 1 grudnia 2021. Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów lub zespołów pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla wszystkich autobusów, niezależnie od masy.

Po 1 grudnia 2022 roku szlabany na państwowych autostradach (A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica) zostały zlikwidowane, a zmiany dotyczyły już wszystkich kierowców.

1 lipca 2023 roku zniesiono opłaty za przejazd państwowymi autostradami dla lekkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony.

System e-Toll wciąż obowiązuje dla pojazdów ciężkich, autobusów i pojazdów osobowych z przyczepą o DMC powyżej 3,5 tony.

Jak korzystać z e-TOLL?

Pierwszy krok to rejestracja. Najłatwiej dokonać jej za pośrednictwem Internetowego Konta Klienta (IKK). Kierowca będzie musiał wybrać sposób przekazywania danych (e-TOLL aplikacja, ZSL lub OBU) oraz określić sposób uiszczenia płatności za przejazd.

e-toll urządzenia

Zatrzymajmy się na chwilę na przekazywaniu danych geolokalizacyjnych, bo to bardzo istotna kwestia. Jak już wspomnieliśmy, dostępne opcje są aż trzy opcje i to od kierowcy zależy, jaką z nich wybierze.

  • ZSL to urządzenie, które montuje się na stałe, a kierowca nie ma do niego żadnego dostępu. Podstawową zaletą tego rozwiązania jest ciągła praca – nie ma potrzeby włączania i wyłączania urządzenia. ZSL jest w zasadzie bezobsługowy. Działa w ciągłej gotowości do przesyłania danych i samodzielnie decyduje, kiedy rozpocząć naliczanie opłat. To z pewnością bardzo wygodna opcja dla tych, którzy z e-TOLL będą korzystać bardzo często.
  • OBU jest urządzeniem przenośnym i każdy użytkownik może samodzielnie dokonać montażu. Najczęściej podpina się je do gniazda zapalniczki, USB lub klemy akumulatora. Dzięki temu OBU można swobodnie przenosić pomiędzy różnymi pojazdami, w zależności od potrzeb.
  • aplikacja e-TOLL – to jedyne rozwiązanie, które nic nie kosztuje. Wystarczy smartfon albo tablet z dostępem do internetu i można bez przeszkód korzystać z nowego systemu. Trzeba jednak zaznaczyć, że kierowca musi pamiętać, aby po jej uruchomieniu zaznaczyć opcję “rozpocznij przejazd”, a po zjechaniu z płatnego odcina “zakończ przejazd”. Nie jest więc to rozwiązanie automatyczne, co dla niektórych może być wadą.

Jak płacić za przejazdy w e-TOLL?

Kierowcy mają dwie możliwości rozliczania się za przejazdy przez płatne odcinki dróg. Do dyspozycji jest:

  • Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty, które zasila się podczas rejestracji, a środki zostaną automatycznie pobrane za przejechanie płatnego odcinka,
  • Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem to druga opcja, która również dostępna jest podczas rejestracji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że kierowca może zostać poproszony o zabezpieczenie na koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego.

Czy można płacić na bramkach?

Bramki na płatnych odcinkach dróg objętych systemem e-TOLL były dostępne dla kierowców przez okres przejściowy. Po 30 listopada 2021roku e-TOLL – zaraz obok jednorazowych biletów – stał się jedynym systemem płatności za autostrady w zarządzie GDDKiA. To oznacza, że z początkiem grudnia 2021 na określonych drogach płatność na bramkach nie jest już możliwa.

Czy aplikacja e-TOLL jest obowiązkowa?

Przejazd pojazdami lekkimi (do 3,5 tony) państwowymi autostradami jest bezpłatny od 1 lipca 2023 roku. Opłaty muszą wnosić jedynie kierowcy pojazdów ciężkich, autobusów i samochodów osobowych z przyczepą (o DMC powyżej 2023 roku). Aplikacja e-Toll w żadnym z przypadków nie jest jednak obowiązkowa. Są alternatywne rozwiązania kupowania biletu jednorazowych biletów na przejazd autostradą z systemem e-TOLL:

Cena e-TOLL w biletowej formie będzie uzależniona od długości odcinka, który chcemy przejechać.

Aplikacja e-TOLL PL bilet

Wsłuchując się w głosy kierowców stworzona została dodatkowa darmowa aplikacja e-TOLL bilet (dostępna na telefony z Androidem oraz smartfony z iOS). Umożliwia ona zakup e-biletu autostradowego bezpośrednio z telefonu, bez konieczności szukania stacji benzynowej lub kupowania go online.

Zakupiony bilet można podejrzeć w aplikacji, wygenerować plik PDF, a także przejrzeć dotychczasową historię transakcji. Można również zwrócić bilet, jeśli nie został wykorzystany (tzn. nie zaczął jeszcze obowiązywać – jeśli kupowaliśmy go z dużym wyprzedzeniem. Aplikacja jest przejrzysta i intuicyjna.

(Aktualizacja)

Od lipca 2023 roku aplikacja e-Toll PL Bilet stała się niepotrzebna, gdyż opłaty od pojazdów do 3,5 tony zostały zniesione (a tylko takie bilety można było kupić w tej aplikacji).

Inne aplikacje do płacenia za autostrady

To nie jedyna możliwość opłacenia przejazdu za autostrady w Polsce. Coraz więcej aplikacji ma taką funkcję, zarówno w formie automatycznych płatności (Autopay), jak i zakupu biletu autostradowego (np. Spark, Orlen Pay, mPay czy SkyCash).

Zamiast e-Toll możesz użyć aplikacji Autopay
autopay
Aplikacja Autopay – wygodne płatności za autostrady w Polsce
Bilet autostradowy (i nie tylko) kupisz również w Orlen Pay:
Orlen Pay
Aplikacja Orlen Pay – płać za paliwo przy dystrybutorze

Na jakich drogach obowiązuje e-TOLL?

Kierowcy pojazdów o łącznej masie przekraczającej 3,5 tony mogą korzystać z systemu e-TOLL.

Obecnie są to odcinki autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Fragmenty: A2 Konin — Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie — Sośnica.

Kierowcy samochodów osobowych, motocykli oraz zespołu pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie muszą wnosić opłaty za przejazd tymi odcinkami autostrad.

autostrady w Polsce
Mapa autostrad w Polsce (źródło: gazeta.pl)

Czy znikną bramki na autostradach?

Z dniem 1 grudnia 2021 roku z dróg objętych systemem e-TOLL zniknęły bramki. Na pozostałych autostradach nie zaszły żadne zmiany. Przynajmniej na razie, być może z czasem na terenie całego kraju bramki nie będą już dostępne dla kierowców, zarówno samochodów osobowych, jak i większych pojazdów.

Planujesz wyjazd? Sprawdź, jak znaleźć tani nocleg
Aplikacje do szukania noclegów
Najlepsze wyszukiwarki noclegów. Polecane aplikacje do szukania noclegów

Może Cię zainteresować:

Miłośniczka dobrego jedzenia i wciągającej lektury. Nie znosi zacinających się smartfonów i ciągle szuka tego, który sprosta jej wymaganiom. Z niecierpliwością śledzi rozwój technologiczny, licząc na to, że będzie mogła poczuć się jak Art3mis z Player One. Nie uznaje kompromisów i stawia na sprzęt, który będzie dobrze służył przez lata.