Search icon

e-TOLL – jak działa system poboru opłat na autostradach? Jakie są alternatywy dla e-Toll?

02.06.2022 |
| Clock Przeczytasz w 5 Minuty
e-TOLL – jak działa system poboru opłat na autostradach? Jakie są alternatywy dla e-Toll?
Przeczytasz w 5 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Postęp technologiczny otwiera przed nami nowe możliwości, a bramki na płatnych odcinkach drogowych odchodzą powoli do lamusa. W czerwcu 2021 został wprowadzony nowy system e-TOLL, który od 1 grudnia 2021 zastąpił ręczne punkty poboru opłat. Czym jest e-TOLL, komu się przyda i jak z niego skorzystać?

Czym jest e-TOLL? Od kiedy obowiązuje?

E-TOLL to nowy system poboru opłat drogowych, który pozwala przejechać przez punkt poboru bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

Stare rozwiązanie viaTOLL z dniem 1 października zostanie całkowicie zastąpione przez nowe: e-TOLL. System opiera się o technologię wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramek. Każdy zobligowany do korzystania z e-TOLL może wybrać samodzielnie wybrać jeden z trzech sposobów przekazania danych lokalizacyjnych do systemu:

  • darmowa aplikacja instalowana na urządzeniu mobilnym,
  • lokalizator fabrycznie zamontowany w pojeździe,
  • urządzenia pokładowe.
e-toll jak działa

Jak działa system e-TOLL? Czym różni się od viaTOLL?

System e-TOLL to rozwiązanie bliźniaczo podobne do viaTOLL, z jedną różnicą. Zmiana wynika z odejścia od technologii radiowej (viaTOLL) na rzecz pozycjonowania satelitarnego (e-TOLL). Aby zacząć korzystać z nowego rozwiązania, trzeba najpierw pamiętać o wyrejestrowaniu się ze starego systemu i zarejestrowaniu w nowym. e-TOLL ma przede wszystkim ułatwić poruszanie się po płatnych odcinkach drogowych, a jednocześnie zmniejszyć kolejki na autostradach i zredukować koszty wynikające z ich obsługi. Nowy system sprawi, że wszyscy kierowcy będą dokonywać opłat w ten sam sposób, a należność za przejazd zostanie pobrana automatycznie.

Istotną różnicą pomiędzy e-TOLL a starym viaTOLL jest odejście od konieczności posiadania specjalnego urządzenia (viaBOX). Od października 2021 każdy kierowca samodzielnie decyduje, w jaki sposób będzie przekazywał dane lokalizacyjne.

Kto musi korzystać z e-TOLL?

Zawodowi kierowcy mają obowiązek przejść na e-TOLL, z kolei osobowe samochody początkowo miały wybór i należało to traktować jako alternatywę, bo tradycyjny punkt poboru opłat działał tak samo, jak dotychczas do dnia 1 grudnia.

e-TOLL wszedł w życie z dniem 24 czerwca 2021 roku i do 30 września działał równoległe ze starym systemem. Od 1 października nie było już alternatywy i Ci, którzy musieli korzystać z nowego systemu, zobligowani byli do przejścia na nowy.

Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów lub zespołów pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla wszystkich autobusów, niezależnie od masy.

Po 1 grudnia 2022 roku szlabany na państwowych autostradach (A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica) zostały zlikwidowane, a zmiany dotyczą już wszystkich kierowców.

Jak korzystać z e-TOLL?

Pierwszy krok to rejestracja. Najłatwiej dokonać jej za pośrednictwem Internetowego Konta Klienta (IKK). Kierowca będzie musiał wybrać sposób przekazywania danych (e-TOLL aplikacja, ZSL lub OBU) oraz określić sposób uiszczenia płatności za przejazd.

Zatrzymajmy się na chwilę na przekazywaniu danych geolokalizacyjnych, bo to bardzo istotna kwestia. Jak już wspomnieliśmy, dostępne opcje są aż trzy opcje i to od kierowcy zależy, jaką z nich wybierze.

  • ZSL to urządzenie, które montuje się na stałe, a kierowca nie ma do niego żadnego dostępu. Podstawową zaletą tego rozwiązania jest ciągła praca – nie ma potrzeby włączania i wyłączania urządzenia. ZSL jest w zasadzie bezobsługowy. Działa w ciągłej gotowości do przesyłania danych i samodzielnie decyduje, kiedy rozpocząć naliczanie opłat. To z pewnością bardzo wygodna opcja dla tych, którzy z e-TOLL będą korzystać bardzo często.
  • OBU jest urządzeniem przenośnym i każdy użytkownik może samodzielnie dokonać montażu. Najczęściej podpina się je do gniazda zapalniczki, USB lub klemy akumulatora. Dzięki temu OBU można swobodnie przenosić pomiędzy różnymi pojazdami, w zależności od potrzeb.
  • aplikacja e-TOLL – to jedyne rozwiązanie, które nic nie kosztuje. Wystarczy smartfon albo tablet z dostępem do internetu i można bez przeszkód korzystać z nowego systemu. Trzeba jednak zaznaczyć, że kierowca musi pamiętać, aby po jej uruchomieniu zaznaczyć opcję “rozpocznij przejazd”, a po zjechaniu z płatnego odcina “zakończ przejazd”. Nie jest więc to rozwiązanie automatyczne, co dla niektórych może być wadą.
e-toll urządzenia

Jak płacić za przejazdy w e-TOLL?

Kierowcy mają dwie możliwości rozliczania się za przejazdy przez płatne odcinki dróg. Do dyspozycji jest:

  • Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty, które zasila się podczas rejestracji, a środki zostaną automatycznie pobrane za przejechanie płatnego odcinka,
  • Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem to druga opcja, która również dostępna jest podczas rejestracji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że kierowca może zostać poproszony o zabezpieczenie na koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego.

Czy można płacić na bramkach?

Bramki na płatnych odcinkach dróg objętych systemem e-TOLL były dostępne dla kierowców przez okres przejściowy. Po 30 listopada 2021roku e-TOLL – zaraz obok jednorazowych biletów – stał się jedynym systemem płatności za autostrady w zarządzie GDDKiA. To oznacza, że z początkiem grudnia 2021 na określonych drogach płatność na bramkach nie jest już możliwa.

Czy aplikacja e-TOLL będzie obowiązkowa?

Jeśli sporadycznie podróżujemy po płatnych odcinkach dróg objętych nowych systemem, nie musimy zawracać sobie głowy aplikacją, nawet po 30 listopada.

Jako alternatywne rozwiązanie mamy do dyspozycji zakup biletu autostradowego z podaniem numerów rejestracyjnych pojazdu. Można go kupić online albo na stacji paliw.

Cena e-TOLL w biletowej formie będzie uzależniona od długości odcinka, który chcemy przejechać.

Aplikacja e-TOLL bilet

Wsłuchując się w głosy kierowców stworzona została dodatkowa darmowa aplikacja e-TOLL bilet (dostępna na telefony z Androidem oraz smartfony z iOS). Umożliwia ona zakup e-biletu autostradowego bezpośrednio z telefonu, nie trzeba więc szukać stacji benzynowej lub kupować go online.

Zakupiony bilet można podejrzeć w aplikacji, wygenerować plik PDF, a także przejrzeć dotychczasową historię transakcji. Można również zwrócić bilet, jeśli nie został wykorzystany (tzn. nie zaczął jeszcze obowiązywać – jeśli kupowaliśmy go z dużym wyprzedzeniem. Aplikacja jest przejrzysta i intuicyjna.

Inne aplikacje do płacenia za autostrady

To nie jedyna możliwość opłacenia przejazdu za autostrady w Polsce. Coraz więcej aplikacji ma taką funkcję, zarówno w formie automatycznych płatności (Autopay), jak i zakupu biletu autostradowego (np. Spark, Orlen Pay, mPay czy SkyCash).

Zamiast e-Toll możesz użyć aplikacji Autopay
autopay
Aplikacja Autopay – wygodne płatności za autostrady w Polsce
Bilet autostradowy (i nie tylko) kupisz również w Orlen Pay:
Orlen Pay
Aplikacja Orlen Pay – płać za paliwo przy dystrybutorze

Na jakich drogach obowiązuje e-TOLL?

Zarówno kierowcy samochodów osobowych jak i pojazdów o łącznej masie przekraczającej 3,5 tony mogą już korzystać z systemu e-TOLL.

Obecnie są to odcinki autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Fragmenty: A2 Konin — Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie — Sośnica.

Czy znikną bramki na autostradach?

Z dniem 1 grudnia 2021 roku z dróg objętych systemem e-TOLL zniknęły bramki. Na pozostałych autostradach nie zaszły żadne zmiany. Przynajmniej na razie, być może z czasem na terenie całego kraju bramki nie będą już dostępne dla kierowców, zarówno samochodów osobowych, jak i większych pojazdów.

Planujesz wyjazd? Sprawdź, jak znaleźć tani nocleg
Aplikacje do szukania noclegów
Jak znaleźć tani nocleg? Najlepsze aplikacje do wyszukiwania noclegów

Może Cię zainteresować:

Miłośniczka dobrego jedzenia i wciągającej lektury. Nie znosi zacinających się smartfonów i ciągle szuka tego, który sprosta jej wymaganiom. Z niecierpliwością śledzi rozwój technologiczny, licząc na to, że będzie mogła poczuć się jak Art3mis z Player One. Nie uznaje kompromisów i stawia na sprzęt, który będzie dobrze służył przez lata.