Twórz grafikę 3D, animacje i symulacje. Oto platforma Nvidia Omniverse
Wirtualna rzeczywistość pociąga nas coraz bardziej. Z jednej strony mamy np. film “Ready Player One”, który pokazuje niezrównaną immersję. Z drugiej jednak nie da się pominąć groźby, którą widzieliśmy w “Sali samobójców”.
Dodatkowo Mark Zuckerberg zapowiedział powstanie Metaverse – wirtualnego świata 3D, który zamieni nasze życie w “The Sims”. Analitycy Citi w raporcie Metaverse and Money. Decrypting the Future przewidują, że do 2030 roku Metaverse będzie mieć 5 miliardów użytkowników i ekonomię na poziomie 13 bilionów dolarów. To więcej niż PKB Indii, Japonii czy Niemiec i ponad 9 razy więcej niż PKB Polski (wg parytetu siły nabywczej).
Nvidia Omniverse jest bardzo znaczącym krokiem w stronę powstania Metaverse. Czym jest Omniverse od Zielonych, jak działa i czemu służy?
Co to jest Nvidia Omniverse?
Nvidia Omniverse to wsparta głębokim uczeniem maszynowym, oparta na rozwiązaniach sztucznej inteligencji multiprocesorowa platforma do tworzenia grafiki 3D, animacji i symulacji.
Omniverse składa się z pięciu podstawowych elementów, czyli:
- Omniverse Nucleus – środowisko do współpracy pomiędzy wieloma użytkownikami Omniverse Enterprise,
- Omniverse Connectors – wtyczki umożliwiają integrację popularnym programom do obróbki grafiki i wideo m. in. 3ds Max, Revit, SketchUp, Maya czy Unreal Engine 4,
- Omniverse Kit – narzędzie do budowy natywnych aplikacji i rozszerzeń wewnątrz Omniverse,
- Omniverse RTX Renderer – oparty na RTX renderer, który obsługuje zarówno ray tracing jak i path tracing,
- Omniverse Simulation – komplet narzędzi i SDK-ów zdolny symulować superrealistyczne animacje ruchu ciał, cieczy palnych, dymu, ognia, złamań i zniszczeń.
Dodatkowo w skład pakietu wchodzą:
- Omniverse Launcher – łatwy w użyciu klient, który służy do pobierania, instalowania i aktualizowania aplikacji, rozszerzeń i wtyczek. Launcher dzieli się na wersję Enterprise dla przedsiębiorstw i Workstation dla pojedynczych użytkowników,
- Omniverse Extensions – rozszerzenia do Omniverse Kit, które przypominają rozszerzenia do WordPressa lub do przeglądarki internetowej. Instalujesz je, by zyskać dodatkowe funkcjonalności.
Poniżej opiszemy najciekawsze naszym zdaniem funkcje Nvidia Omniverse.
Omniverse Create
Nvidia Omniverse Create jest modułem do tworzenia, oświetlania, symulowania i renderowania scen, które korzysta z wielu rozwiązań USD, jak Warstwy, Warianty czy Instancje. Połączenie do serwera Omniverse Nucleus pozwoli na tworzenie światów przez wiele osób w tym samym czasie.
Omniverse Machinima
Zdarzyło Ci się kiedyś marzyć o stworzeniu cinematica na miarę tych z World of Warcraft? Omniverse Machinima ma pozwolić na wygodne tworzenie filmów animowanych. A może jednym z twoich marzeń było wystąpić w takim filmiku? Z funkcją AI Pose to możliwe. Sztuczna inteligencja na platformie RTX będzie w stanie stworzyć realistyczną animację opartą na pojedynczym zdjęciu lub wideo.
Omniverse Audio2Face
Ten moduł tworzy przekonujące animacje mimiki i mowy u stworzonych postaci na bazie wypowiadanych słów. Dzięki rozwiązaniom z zakresu deep learningu i AI jest w stanie nawet dostosować mimikę postaci do nacechowania emocjonalnego wypowiedzi.
Omniverse Connectors
Nvidia nazywa je “mostami” dla innych aplikacji do obróbki grafiki. Ogromną zaletą Connectorów jest integracja pracy. Dotychczas aby przenieść projekt z jednego programu do drugiego trzeba było go najpierw zapisać, wyeksportować, odpalić drugi program, zaimportować projekt i dopiero tworzyć. Omniverse trzyma projekty w jednym miejscu, a poprzez integrację wielu programów do tworzenia grafiki usuwa konieczność żmudnego przełączania się między nimi.
Do czego ma służyć Nvidia Omniverse?
Omniverse wygląda na rewelacyjne narzędzie i jak każde narzędzie służyć ma określonemu celowi. Lub celom. W przypadku Omniverse od Nvidii takich zastosowań widzimy co najmniej kilka.
Gry komputerowe
Integracja poprzez Omniverse Connectors z najpopularniejszymi programami do tworzenia grafiki 3D, rozbudowane możliwości symulacji i animacji oraz autorstwo Nvidii każe nam myśleć, że Omniverse zrewolucjonizuje segment game-devu.
Duże ułatwienia w tworzeniu animacji 3D sugerują, że dzięki użyciu Omniverse twórcy gier będą mogli pracować szybciej i bardziej efektywnie.
Czy to przyspieszy premiery najbardziej wyczekiwanych gier? Pewnie nie, ale w takim samym czasie twórcom powinno się udać zrobić więcej roboty.
Filmy animowane
Omniverse bazuje po części na rozwiązaniu Universal Scene Description stworzonym przez Pixara. Pixar jest firmą znaną najbardziej z tworzenia animacji takich jak seria “Toy Story”, “Auta”, “Odlot”, “Gdzie jest Nemo?” czy niedawnych laureatów Oscarów “Coco” i “Co w duszy gra”.
Zaawansowane rozwiązania w kwestii generowania ruchomego obrazu, animacji czy symulacji wsparte sztuczną inteligencją wprowadzą nowe standardy w tworzenie filmów animowanych.
Wizualizacje i projekty
Już teraz oprogramowanie służy architektom, inżynierom i budowniczym do planowania budowli, osadzania ich w planie przestrzennym i wykonywania. Firma BMW używa Nvidia Omniverse do projektowania swoich fabryk. Gotowe projekty odtwarza następnie w rzeczywistości. Wśród firm, które także wykorzystywały Nvidia Omniverse są Amazon, DB Netze, Kroger czy PepsiCo.
Wojsko
Bardzo możliwe, że ta technologia powstała najpierw dla wojska. Omniverse pozwoli specjalistom na odwzorowanie świata rzeczywistego, a rozwiązania VR powinny umożliwić żołnierzom przygotowania w wirtualnym świecie. Dzisiaj w tym celu buduje się makiety.
Metaverse
Podsumujmy to, co wiemy. Omniverse Create pozwoli na tworzenie wielkich światów wielu osobom jednocześnie. Omniverse Machinima ułatwi tworzenie animacji. AI Pose przekonwertuje nasze ruchy na model 3D wewnątrz oprogramowania. Audio2Face nada twarzy awatara mimikę na podstawie tonu naszego głosu. Co nam pozostaje, aby mieć Metaverse? Chyba tylko infrastrukturę, która to wszystko udźwignie.
Grafika otwierająca: Nvidia
Może Cię zainteresować: