Dropshipping – co to jest? Jak rozpoznać podejrzany sklep internetowy?

16.08.2021 |
| Clock Przeczytasz w 4 minuty
Dropshipping – co to jest? Jak rozpoznać podejrzany sklep internetowy?
Przeczytasz w 4 minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Sprzedaż internetowa notuje wysoki poziom. Wszystko przez pandemiczny czas oraz fakt, że o wiele wygodniej jest kupić pożądany towar przez Internet, nie musząc wychodzić z domu. Wiele produktów kupujemy spoza granic naszego kraju, ponieważ jesteśmy kuszeni przystępnymi cenami i atrakcyjnymi towarami, przynajmniej tak wyglądającymi na zdjęciu.

Coraz więcej osób pada jednak ofiarą dropshippingu, który polega na ściąganiu spoza Unii Europejskiej towarów wątpliwej jakości.

Spis treści:

Co to jest dropshipping?

Jeśli chcesz wiedzieć, jak rozpoznać dropshipping, powinieneś lepiej zapoznać się z jego działaniem. Otóż dropshipping działa w oparciu o dwóch przedsiębiorców.

  1. Z pierwszym z nich masz do czynienia na terenie Polski, ponieważ jest to sklep internetowy zarejestrowany w naszym kraju.
  2. Drugi przedsiębiorca pochodzi natomiast spoza Unii Europejskiej, najczęściej z Chin.

Niewielu konsumentów zdaje sobie sprawę, że kupowanie produktów z Chin może być problematyczne. I nie chodzi wyłącznie o to, że trzeba długo czekać na przesyłkę.

W regulaminie strony internetowej mogą się znajdować takie zapisy jak:

  • Sprzedawca towaru z Azji.
  • Klient jako importer towaru uiszcza opłaty celno-skarbowe.

Jeśli takie znajdują się one w regulaminie i będziesz mieć problem z produktem, np. będzie on wadliwy, to wówczas reklamację będziesz musiał składać w Azji. Taka sytuacja może być problematyczna, gdyż wyegzekwowanie rozwiązania problemu, będzie trudne.

Dropshipping w Polsce – dlaczego jest tak popularny?

Dla wielu osób, które chcą pracować w sprzedaży internetowej, dropshippingowy model jest bardzo atrakcyjny. Wynika to z faktu, że sprzedawca musi jedynie skontaktować się z dostawcą danych produktów, a w wielu przypadkach nie musi robić nawet tego.

Istnieją przecież duże platformy internetowe np. AliExpress Dropshipping, gdzie można w szybki i łatwy sposób uzyskać dostęp do wielu dostawców. Wówczas wystarczy tylko wybrać produkty, które chce się sprzedawać i zorganizować sobie swoja platformę sprzedażową w postaci konta firmowego na Facebooku czy strony internetowej.

Dropshipping na Allegro również jest mocno popularny.

Cała transakcyjna droga zakupu produktu wygląda więc tak, że jeśli klient zamawia towar, sprzedawca kontaktuje się jedynie z dostawcą i składa zamówienie. Wysyłką towaru do klienta zajmuje się wówczas dostawca.

Jak widać, dropshipping w Polsce to stosunkowo łatwy biznes, niewymagający od sprzedawcy wynajmu magazynu na sprowadzane produkty. Dodatkowo taka osoba nie musi martwić się zliczaniem towaru czy zamawianiem kuriera. Te działania należą tylko do dostawcy.

Za dropshippingiem przemawia również:

  • łatwość zarządzania,
  • prosta logistyka,
  • niewielki kapitał na początek działalności,
  • brak magazynu,
  • bardzo duża ilość produktów do wyboru,
  • nieograniczone możliwości rynkowe,
  • możliwość nawiązania współpracy z wieloma dostawcami,
  • brak potrzeby robienia zapasów.

Dlaczego coraz częściej influencerzy promują takie sklepy?

W dzisiejszych czasach wiele osób zajmujących się dropshippingiem stawia na influencerów, których zadaniem jest trafianie do swoich fanów z nowym produktem. A jak pokazuje wiele badań, influencerzy są grupą, której fani bardzo ufają. Zdecydowanie cieszą się oni większym zaufaniem niż sławni celebryci na rynku reklam.

Zarobki osób parających się dropshippingiem, gdy współpracują z influencerem są o wiele wyższe niż tych, które nie wykorzystują do sprzedaży tej formy marketingu. A to przekłada się na duże zarobki dla influencera podejmującego taką współpracę.

Przykłady, w których fani influencerów zostali oszukani znajdziesz w artykule:
Upadek internetowych autorytetów. Przykłady scamu wśród influencerów

Scam, czyli jak zarobić na zaufaniu obserwatorów?

Niestety nie każdy fan zdaje sobie sprawę, że dla influencera często liczy się jedynie czysty zysk.

Osoby zajmujące się dropshippingiem, korzystają coraz częściej z zasięgów influecerskich. Docierają w ten sposób do ogromnej bazy klientów, którzy chętnie kupią reklamowany przez zaufanego influencera produkt.

Influencerzy nie sprawdzą takich sklepów internetowych. Wiele produktów reklamowanych przez influencerów nie jest nawet przez nich użytkowanych. Nikogo nie interesuje, czy reklamowany kosmetyk faktycznie działa cuda, a przeważnie właśnie nie działa, bo chodzi tylko o pieniądze, które dany influencer zarabia dzięki promowaniu danego produktu.

Gdy oszukani obserwatorzy zgłaszają oszustwo, ich idole zaznaczają, że nie biorą odpowiedzialności za to, co się promują w sieci.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat oszustw dokonywanych przez influencerów i sprzedawców internetowych, koniecznie zapoznaj się z tekstem: Jak influencerzy zarabiają na naiwności fanów?

Jak nie dać się naciągnąć na dropshipping?

Nikt nie chce być oszukiwany. Jeśli i Ty nie chcesz stać się ofiarą dropshippingu, postępuj według poniższych wskazówek:

  • Zawsze sprawdź, czy na danej stronie internetowej znajduje się regulamin. Jeśli go nie dostrzeżesz, zrezygnuj z dalszego kupowania.
  • Sprawdź informacje o sprzedawcy – podanie adresu przedsiębiorstwa jest obowiązkiem wynikającym z ustawy. Jeżeli dane są niekompletne, może oznaczać to, że ktoś chce coś ukryć, np. że siedziba firmy znajduje się w Azji.
  • Ile trwa dostawa towaru – ustawowo towar po zamówieniu powinien dotrzeć w ciągu 30 dni. Jeżeli czekasz na niego dłużej, prawdopodobnie masz do czynienia z dropshippingiem.
  • Sprawdź, jakie opinie posiada sklep – tam znajdziesz najwięcej odpowiedzi dotyczących jakości, dostawy i wielu innych ważnych rzeczy,
  • Dowiedz się, na jaki adres masz wysłać towar np. w przypadku reklamacji.
  • Nie ufaj w 100% celebrycie, który reklamuje dany towar.
  • Sprawdź, czy dana domena internetowa zabezpieczona jest certyfikatem SSL.
  • Jeśli masz wpłacić pieniądze na konto, z którego wynika, że nie znajduje się na terenie Unii Europejskiej, lepiej rozważ swoje zakupy.
  • Jeśli do wyboru masz tylko jeden rodzaj płatności do wyboru, powinna Ci się zapalić czerwona lampka.
  • Sprawdź listę niebezpiecznych witryn.
  • Upewnij się, że siedziba firmy znajduje się w Europejskim Obszarze Gospodarczym

Całą odpowiedzialność za towar spoczywa na sprzedawcy. Jeżeli jednak zorientujesz się, że zakupiłeś towar pochodzący z kraju azjatyckiego, możesz mieć problem z wyegzekwowaniem rozwiązania zaistniałego problemu.

Może Cię zainteresować:

Z wykształcenia dziennikarz prasowy i coach. Tworzeniem treści zajmuje się zawodowo od kilku lat. Pisanie i dobra książka są nieodłącznymi atrybutami w jej życiu. Po latach doszła pasja do gotowania i sprzedaży. Uwielbia nowe technologie, które na co dzień może wykorzystywać w swoim życiu. Uparcie dąży do osiągania celów i nawet dobrze jej to wychodzi.