Search icon

Znak małpa – co oznacza? Jak go napisać na klawiaturze?

30.07.2022 |
| Clock Przeczytasz w 3 Minuty
Znak małpa – co oznacza? Jak go napisać na klawiaturze?
Przeczytasz w 3 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Znak małpa (@) wykorzystywany w adresach e-mail oddziela od siebie nazwę użytkownika oraz domenę. W niniejszym artykule podpowiadamy, dlaczego @ to małpa, jaka jest historia tego symbolu oraz jak zrobić małpę na klawiaturze. Zapraszamy do lektury!

Skąd się wziął znaczek małpa @?

Pochodzenie znaku małpy (@) nie zostało do końca wyjaśnione. Osobą, która rozpropagowała znak graficzny małpa, był Ray Samuel Tomlinson. W 1972 roku  amerykański inżynier i programista wysłał pierwszą wiadomość elektroniczną.

Znaczek w adresie mailowym @ posłużył do wskazania lokalizacji odbiorcy wiadomości e-mail.

symbol małpa

Językoznawcy uważają, że małpa, symbol pochodzący od łacińskiego słowa ad (które oznacza „przy”, „do”, „ku”, w kontekście odbiorcy przesyłki) był używany przez skrybów żyjących na przełomie VI i VII wieku. Istnieje również wielu zwolenników teorii mówiącej, że małpa, znak podobny do litery „a”, jednak z dorysowanym zawijanym ogonem, powstał w okolicach XIV wieku i był stosowany przez handlowców. Początkowo jako miara ilości (amfora), następnie jako synonim zwrotu „za cenę”. 

Dlaczego @ to małpa?

Symbol @ stanowił skrót od angielskiego słowa at, które oznacza „przy”. Skąd nazwa „małpa”? Znak był różnie nazywany w zależności od kraju, zwykle jednak kojarzył się z jakimś zwierzątkiem z ogonem.

Holendrzy nazywali symbol apestaart, co oznacza ogon małpy, tymczasem w Niemczech używano sformułowań Affenschwanz lub Klammeraffe. Pierwsze z nich to „małpi ogon”, natomiast drugie oznacza „wiszącą małpę”. Podobnie w Polsce — w naszym kraju przyjęło się, że znak at to małpa zamknięta w klatce.

Co oznacza w innych językach znaczek w adresie mailowym @?

Nie we wszystkich państwach przyjęła się nazwa „małpa”. E-maile w Czechach pisze się z wykorzystaniem znaku pisarskiego zavináč, które w dosłownym tłumaczeniu z języka czeskiego oznacza rolmopsa, czyli koreczek z marynowanego śledzia z dodatkiem ogórka konserwowego i cebuli. Tymczasem w krajach skandynawskich na małpę, znak na klawiaturze mówi się grisehale, co oznacza „ogon świni” lub snabel-a („trąba słonia”).

małpa email

We Francji małpa na klawiaturze nazywa się arobase („w”), enroulé („kręty”) lub escargot („ślimak”), tymczasem w Grecji jest to papaki, czyli kaczątko. Na Węgrzech i w Chorwacji, zamiast jak u nas, podawać imię i nazwisko, a potem „małpa gmail.com” (lub innej domeny na końcu),  używa się słowa kukac , co oznacza „robak”. Tymczasem dla Włochów znak małpa to chiocciola, czyli „ślimak”.

W językach hiszpańskim i portugalskim małpa komputerowa nazywa się arroba, a więc mamy tutaj nawiązanie do tradycyjnej jednostki masy i objętości — jednej amfory. Rosjanie określają znak małpy jako sobachka, co oznacza „psiak”. Tymczasem Turcy mówią na niego kułak, czyli „ucho”.

Jak zrobić małpę na klawiaturze?

To, jak zrobić małpę na komputerze, będzie zależeć od modelu klawiatury/laptopa oraz zainstalowanego systemu operacyjnego.

W większości klawiatur znak wywołamy poprzez jednoczesne naciśnięcie klawisza Shift oraz cyfry 2 albo innego przycisku, na którym znajduje się ikonka @.

Natomiast w zagranicznych modelach klawiatur mogą się sprawdzić inne kombinacje, np. Alt Gr (prawy Alt) i literka Q lub Shift i klawisz tyldy/grawisa (Grave Accent Keyboard Button).

znak małpa na klawiaturze

Jak zrobić małpę na laptopie lub komputerze stacjonarnym, którego klawiatura nie została oznaczona symbolem „@„?  Wtedy pozostaje skopiować znak z jakiegoś dokumentu lub strony internetowej (za pomocą kombinacji Ctrl + C) i wkleić w wybrane miejsce (do tego służy skrót  Ctrl + V). Na pewno nie ma sensu podawać adresu e-mail w formie „imię i nazwisko, małpa, mail”, ponieważ taka wiadomość nie dotrze do adresata. Program pocztowy poinformuje, że adres nie został rozpoznany lub ma nieprawidłowy format.

Może Cię zainteresować:

TEMATYKA:
Z wykształcenia biolog — antropolog, zawodowo od 2017 roku zajmuje się tworzeniem contentu dla różnych marek. Wcześniej pracowała w branży eventowej. Stara się dużo podróżować, przede wszystkim górskimi szlakami, kocha psy (najbardziej swojego setera szkockiego!), jest również miłośniczką gier planszowych oraz gier video, w szczególności z gatunku action-RPG.