Aplikacja LIFT pomoże niepełnosprawnym pasażerom metra

17.02.2023 |
| Clock Przeczytasz w 3 Minuty
Aplikacja LIFT pomoże niepełnosprawnym pasażerom metra
Przeczytasz w 3 Minuty
Zwiększ rozmiar tekstu

Poruszanie się skomplikowanymi korytarzami metra może być sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami. Studenci Politechniki Warszawskiej postanowili wyjść naprzeciw problemowi i stworzyć aplikację, która ma pomóc w łatwiejszym poruszaniu się po metrze.

Co to jest aplikacja LIFT?

Pomysł na projekt aplikacji powstał w Międzywydziałowym Kole Naukowym „Smart City” Politechniki Warszawskiej. Studentów zainspirowały liczne rozmowy o doświadczeniach osób z niepełnosprawnościami.

Aplikacja LIFT ma ułatwić dotarcie do stacji kolejowych lub metra, a także poruszanie się wewnątrz tych obiektów.

To bardzo przydatne zastosowanie, zarówno dla zagubionych podróżnych, jak i osób starszych czy niewidomych. Trzeba pamiętać, że mimo udogodnień dostępnych na każdej stacji, warszawskie metro wciąż sprawia liczne problemy podróżującym. Osoby ze szczególnymi potrzebami często są zdezorientowane i nie mają pojęcia, w którym kierunku należy się udać, albo gdzie odnaleźć właściwą windę. Nowa aplikacja ma im w tym pomóc.

– Ma ona ułatwić poruszanie się po Metrze Warszawskim osobom z ograniczeniami ruchowymi, osobom niewidomym, starszym, a także rodzicom z wózkami – wyjaśniają Bartosz Wiktorzak, kierownik merytoryczny projektu i Mikołaj Domagalski, prezes Koła Naukowego „Smart City”.

Jak działa aplikacja LIFT?

Aplikacja mobilna LIFT ma działać prosto i intuicyjnie. Wystarczy wybrać początek i koniec trasy, a wyświetlona instrukcja ułatwia poruszanie się podziemnymi korytarzami. Aplikacja pomaga też w odnalezieniu najbliższej windy na powierzchni. Dodatkowo, w przypadku nieczynnej windy i braku możliwości dotarcia na wybrany peron, algorytm zaproponuje alternatywną trasę. Wszystko opiera się o autorski model stacji i rozszerzoną rzeczywistość.

aplikacja lift

Pamiętajmy, że projektowanie i funkcjonowanie stacji metra determinuje wiele czynników, w tym m.in. konieczność „wpasowania się” w istniejącą, skomplikowaną siatkę i infrastrukturę miejską, brak naturalnego oświetlenia czy duża liczba osób podróżujących – mówi Mikołaj Domagalski. – Chcemy pomóc użytkownikom w odnalezieniu najszybszej i najwygodniejszej ścieżki do obranego celu dzięki aplikacji mobilnej wykorzystującej w nawigacji sygnały wizualne, dźwiękowe oraz wibracje. Obejmie ona stacje, perony, windy, a także trasy pomiędzy stacjami – dodaje.

Aplikacja umożliwia również sprawne dotarcie z metra na odpowiedni przystanek autobusowy lub innego środka transportu. To możliwe dzięki integracji projektu z Warszawskim Transportem Publicznym. A to nie jedyna marka współpracująca ze studentami. Na liście znajduje się Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Biuro Pomocy i Projektów Społecznych w Urzędzie m.st. Warszawy, Fundacja Integracja i Fundacja Aktywnej Rehabilitacji.

Plany rozwoju aplikacji mobilnej

Projekt „Opracowanie prototypu systemu wspomagającego poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz obiektów architektonicznych związanych z transportem szynowym – LIFT” otrzymał dofinansowanie w konkursie „Rzeczy są dla ludzi”, organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki temu, studenci ze „Smart City” wraz z pomagającymi im naukowcami i specjalistami mogą rozszerzyć funkcje docelowej aplikacji.

Rozwiązanie ma wspomóc poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz ogólnodostępnych obiektów związanych z transportem szynowym. To nie tylko stacje metra, ale też kolejowe. Dodatkowo obejmie sąsiadujące tereny, gdy trzeba przemieścić się przez galerię handlową lub sieć przejść podziemnych. 

Zespół planuje wdrożyć pozycjonowanie w metrze o kody QR i beacony (małe urządzenia bezprzewodowe, komunikujące się ze smartfonem przy pomocy Bluetooth), pojawią się też panoramy 360. Aplikacja LIFT zostanie udostępniona również w języku angielskim, dzięki czemu będą z niej mogli korzystać obcokrajowcy.

W planach jest przeprowadzenie testów dla Metra Warszawskiego z udziałem potencjalnych użytkowników. Analizowana będzie m.in. szybkość pokonywania danej trasy czy orientacja w terenie.

Studenci otrzymali też dofinansowanie w konkursie „Najlepsi z najlepszych! 4.0.” Ministerstwa Edukacji i Nauki. W marcu pojawią się na Uniwersytecie Stanowym Kalifornii, gdzie zaprezentują wyniki swojej pracy na międzynarodowej konferencji rozwiązań technologicznych wspomagających osoby ze szczególnymi potrzebami.

Kiedy będzie aplikacja LIFT?

Projekt będzie przeprowadzany do końca 2024 roku. Za jego realizację odpowiedzialni są przede wszystkim członkowie Koła Naukowego „Smart City”: Bartosz Wiktorzak (Wydział Geodezji i Kartografii), Mikołaj Domagalski (Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych), Jerzy Jastrzębiec-Jankowski (Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych), Gabriela Szewczuk (Wydział Geodezji i Kartografii). Kierownikiem prac badawczo-rozwojowych jest dr inż. Paweł Nowak z Wydziału Inżynierii Lądowej.

lift - zespół, który stworzy aplikację

Studenci na razie stworzyli tylko prototyp aplikacji. Na jej pełną wersję będzie trzeba jeszcze trochę poczekać. Aplikacja do pobrania ma pojawić się w przyszłym roku, zarówno w Google Play, jak i App Store.

Źródła zdjęć: Politechnika Warszawska

Może Cię zainteresować:

Uwielbia dobrą herbatę i śledzenie ciekawostek ze świata nowych technologii. Spokój znajduje w fotografii, ale nie przepada za plecakiem pełnym ciężkiego sprzętu. W wolnym czasie nałogowo kupuje nowe książki i czyta komiksy.