Co zamiast Facebooka? Najpopularniejsze serwisy społecznościowe

Wiele osób nie wyobraża sobie korzystania z innych portali społecznościowych niż Facebook. Warto jednak wiedzieć, że istnieją alternatywy, które mogą nam się spodobać. Facebook jest platformą wielotematyczną, podczas gdy wiele innych portali społecznościowych zostało stworzonych raczej dla zamkniętych grup tematycznych, np. dla fanów gier, gotowania czy fotografii. Z artykułu dowiesz się, jakie są najlepsze serwisy społecznościowe, które mogą zastąpić Facebooka.
Czym jest Facebook?
Historia Facebooka rozpoczęła się w 2004 roku, a jego twórcą jest Mark Zuckerberg. Projekt powstał na Uniwersytecie Harvarda, aby umożliwić studentom łatwą komunikację. Jednak już we wrześniu 2006 roku oficjalnie został ogłoszony serwisem społecznościowym.
Z danych z 2025 roku wynika, że globalnie z Facebooka korzysta ok. 3,07 mld użytkowników w każdym miesiącu. W Polsce jest to około 18,7 mln osób, a najliczniejszą grupę stanowią użytkownicy w wieku od 25 do 34 lat.
Dziś portal nadal uznawany jest za najpopularniejszy na świecie, chociaż w ostatnim czasie zauważa się zjawisko porzucania go przez młodszych użytkowników dla nowszych serwisów. Póki co, ich liczba jest jeszcze zbyt niska, aby zauważyć zmianę układu sił na rynku serwisów społecznościowych.
Co zamiast Facebooka? Media społecznościowe lista
Instagram – portal społecznościowy ze zdjęciami
W 2021 roku liczba użytkowników Instagrama przekroczyła miliard miesięcznie. W 2025 roku liczba ta wynosi 1,74 mld. Z badań wynika, że zdjęcie umieszczone na tym portalu zwiększa zaangażowanie użytkowników o 23% bardziej niż zdjęcie wrzucone na Facebooku. W 2012 roku Instagram został wykupiony przez Facebooka. Sukces serwisu wynika z atrakcyjnego, wizualnego przekazu.
X (dawny Twitter) – najszybsze źródło informacji
O ile w przypadku Facebooka mechanizm jego działania opiera się na „dłuższej” komunikacji ze znajomymi, o tyle jeśli chodzi o Twittera mamy tu do czynienia z krótkimi komunikatami, tzw. tweetami. Chodzi tu głównie o przekazywanie ważnych, ale bardzo krótkich komunikatów, niekiedy podkreślonych zdjęciami. W 2022 roku Elon Musk przejął Twitter i zmienił jego nazwę na „X”. Od tego czasu portal zmienił charakter. Zaczęły w nim dominować populistyczne treści, obraźliwe, a czasem fałszywe treści, a użytkownicy zaczęli oceniać go znacznie bardziej negatywnie. Mimo to wciąż jest bardzo popularny na całym świecie, szczególnie wśród dziennikarzy, polityków i osób publicznych.
Więcej przeczytasz w artykule: Co to jest X (Twitter) i czy warto na nim być?
LinkedIn — portal społecznościowy do budowania sieci zawodowej
Platforma ta służy głównie do nawiązywania więzi zawodowych. Tutaj przedstawimy swoje portfolio i CV. Mamy też możliwość zbudowania zaufanego i profesjonalnego wizerunku. Serwis jest nie tylko najlepszym miejscem do poszukiwania pracy, ale i znalezienia pracownika.
Dowiedz się więcej o możliwościach LinkedIn i dlaczego warto z niego korzystać.
YouTube – największa społecznościowa platforma wideo
Miejsce to oferuje mnóstwo rozrywki w formie wideo i audio. Właściwie na Youtube można znaleźć dziś wszystko. To nie tylko popularna platforma społecznościowa, ale jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek – zaraz po Google. W tym miejscu możemy dzielić się emocjami za pomocą filmów.
TikTok – fenomen krótkich filmików
Jeden z młodszych serwisów społecznościowych, który zdobywa coraz większą grupę zainteresowanych. Stawia na publikację bardzo krótkich filmików, których tworzenie opiera się o różnorodne filtry i naklejki. Aplikacja ta pozwala na szybkie zyskanie popularności. Na ekranie głównym znajdujemy treści dla siebie, podpowiadane przez TikToka.
Więcej w artykule Co to jest TikTok? Czy tak aplikacja przebije popularnością Instagram i FB?
Pinterest – zbieranie inspiracji z internetu
Serwis społecznościowy będący tablicą inspiracji. Wchodząc na ten portal można odnieść wrażenie, że patrzymy na tablicę korkową z pomysłami na obiad czy aranżację domu. Nie jest to portal, który stawia na nawiązywanie znajomości, ale raczej na wymianę inspiracji i pomysłów.
BlueSky
BlueSky powstał jako alternatywa dla X. Przypomina wizualnie dawnego Twittera i w założeniu ma stać się tym, czym Twitter kiedyś był, zanim Musk zaczął wprowadzać w nim zmiany. Bluesky daj możliwość większej personalizacji algorytmów, które mają wpływ na to, co użytkownik widzi oraz na moderację. Kod źródłowy Bluesky jest dostępy publicznie i użytkownicy mają stały wgląd w proces jego rozwoju.
Więcej o BlueSky przeczytasz tutaj.
Reddit to zbiór tysięcy tematycznych forów internetowych, zwanych subredditami. Każdy subreddit skupia się na określonym temacie lub zainteresowaniu, od technologii, przez zdrowie i fitness, aż po niszowe hobby. Użytkownicy mogą publikować różnorodne treści, takie jak linki, zdjęcia, filmy, memy czy pytania, które są następnie oceniane przez innych użytkowników poprzez głosowanie (upvote i downvote). Głosowanie decyduje o widoczności postów na stronie głównej, co sprzyja promowaniu najbardziej interesujących treści. Na Reddicie można znaleźć praktycznie każdy temat – od popularnych jak technologia, rozrywka, nauka, po bardziej niszowe jak hodowla bonsai czy specjalistyczne dyskusje na temat programowania czy finansów.
Czy Facebook się kończy?
W Internecie można znaleźć coraz więcej nagłówków dotyczących tego, że czas Facebooka się kończy. Dlaczego? Wynika to z tego, że Mark Zuckerberg chce, aby jego działania nie były powiązane tylko z samym Facebookiem jako portalem społecznościowym. Chce pokazać światu, że jego marka zajmuje się wieloma innymi rzeczami.
Tak więc nazwa Facebook pozostanie, ale cała marka założyciela tego serwisu, zmieniła nazwę na Meta. Poszczególne produkty Zuckerberga będą się więc wciąż nazywać tak samo, ale np. podczas wejścia w aplikację Facebooka, zobaczymy napis “from Meta”, który oznacza, że serwis społecznościowy należy do megakorporacji, tak samo jak np. Instagram czy WhatsApp.
Może Cię zainteresować